Mainos
Mainos

Saatat menettää näkösi: Älä ota tätä reseptivapaata lääkettä säännöllisesti

Tiedemiesten uunituoreen tutkimuksen mukaan aspiriini-särkylääkkeen pitkäaikainen käyttö heikentää näkökykyä. Näön menetyksen riski tuplaantui kymmenen vuoden säännöllisen käytön aikana.

Wisconsinin yliopiston tutkijatiimin mukaan aspiriinin haittavaikutus saattaa johtua sen silmänpohjan rappeumataudin todennäköisyyttä lisäävistä vaikutuksista. Pitkään jatkuneena silmänpohjan rappeuma johtaa sokeuteen.

Tutkimus toteutettiin mittaamalla 5000 koehenkilön näkökykyä ja silmien toimintaa viiden vuoden välein yli 20 vuoden ajan. Vapaaehtoiset osallistujat olivat iältään 43–86-vuotiaita, ja heiltä kysyttiin samalla heidän aspiriiniinkäyttötottumuksistaan. Säännölliseksi käytöksi tutkimuksissa lueteltiin vähintään kahden lääkkeen ottaminen viikossa, ja keskiarvo lääkkeen säännöllisestä käytöstä oli jopa 14,8 vuotta.

Tuloksista kävi ilmi, että pahemmanlaatuista silmänpohjan rappeumaa sairasti 512 potilasta, ja vähemmillä – joskin selkeillä – oireilla selvisi 117 potilastapausta. Prosentteina aspiriinia yli kymmenen vuotta säännöllisesti nauttineiden todennäköisyys tautiin on 1,4, ja lääkettä käyttämättömillä lukema oli ainoastaan 0,6.

(MTV3)

Lähde: Daily Mail

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme