Mainos
Mainos

Sadonkorjuuviikot kutsuvat takaisin töihin

Helteisen kesän jälkeen on mukava palata takaisin töihin ja opintoihin. Monipuolinen, kasviksia runsaasti sisältävä, ruoka auttaa jaksamaan syksyn aherruksessa. Kesän aikana kypsyneet kasvikset sisältävät runsaan annoksen erilaisia makuaineita ja jaksamisen kannalta tärkeitä vitamiineja ja muita suojaravintoaineita. Kasviksia on suositeltavaa syödä puoli kiloa päivässä.

Kesän aikana suomalaisten kasvisten kulutus on ollut huipussaan. Lähes huomaamatta monella on kulunut runsaasti vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Muut hyvät kesäruoat ja -juomat ovat kuitenkin saattaneet kerryttää muutaman lisäkilon ja työhousujen kaulus voi nyt puristaa. Sadonkorjuuajan kasvisherkkujen avulla on mahdollisuus myös karistaa turhat kilot ja hankkia voimia syksyn työrupeamaa varten.

Auringon paahtamia kasviksia uuniin

Paahdetut kasvikset syntyvät vaivattomasti uunissa. Paahtamiseen sopivat monet syksyn vihannekset ja juurekset, salaatteja ja muita lehtivihanneksia lukuun ottamatta. Jokainen voi valita mieleisiään tuttuja raaka-aineita ja kokeilla myös harvinaisempia herkkuja kaupan ja torien tarjonnan mukaan. Paahdettaessa kasvisten makeat makuaineet korostuvat ja pinta saa rapean kuoren. Kasvikset tarjotaan sellaisenaan paahdetun ruisleivän tai esimerkiksi perunan tai pastan kera.

Elo- ja syyskuussa kaikki kaalikasvit ovat parhaimmillaan ja niistä syntyy edullisesti varsinaista voimaruokaa, joka on täynnä erilaisia maku- ja suojaravintoaineita. Kun haluaa vaihtelua perinteisille kaaliruoille, kannattaa kokeilla kaalien mausteeksi esimerkiksi chiliä, sitruunanmehua ja tuoretta korianteria. Loppukesän viikonloppuna kannattaa yllättää perheensä ja ystävänsä kaikkia makunystyröitä kutkuttavalla kaali-kookospadalla. Tätä kaaliruokaa syömällä hoituu mieli ja keho syyskuntoon.

On aika säilöä

Elokuun lopussa ja syyskuussa on tarjolla monia vihanneksia, juureksia ja marjoja edullisesti. Tuotteiden maku ja ravintoainepitoisuudet ovat samanaikaisesti parhaimmillaan. Monia kasviksia voi säilöä perinteisesti hilloina ja pikkelseinä, mutta yhä useampi kokeilee myös kuivausta tai pakastaa kasvikset paloiteltuina annospusseihin esimerkiksi valmiiksi soppatarpeiksi.

Paahdettuja kasviksia ja pastaa

(3-4 annosta)

Paahdetut kasvikset kypsyvät vaivatta uunissa ja korvaavat herkullisuudellaan erillisen pastakastikkeen. 1 pieni (200 g) munakoiso 1 punasipuli 1 pieni (200 g) kesäkurpitsa 1 varsisellerin varsi 1 rasia (250 g) kirsikkatomaatteja 2-3 rkl öljyä 1 tl timjamia 2 tl oreganoa 1 tl suolaa rouhittua mustapippuria 0,5 sitruunan mehu (2 rkl kapriksia) tuoretta basilikaa

Tarjoiluun: n. 150 g kuivaa nauhapastaa (tagiliatelle -pastaa)maustamatonta tuorejuustoa

1. Halkaise ja viipaloi munakoiso. Ripottele päälle suolaa, jolloin munakoison ylimääräinen neste hikoilee pintaan. 2. Kuori punasipuli ja leikkaa se kapeiksi lohkoiksi. Leikkaa myös kesäkurpitsa lohkoiksi. 3. Pyyhi munakoisopalat kuiviksi talouspaperilla. Leivittele ne sekä muut kasvikset, kirsikkatomaatit mukaan lukien, uunipellille leivinpaperin päälle. Pirskota päälle öljyä ja mausta timjamilla, oreganolla, suolalla ja mustapippurilla. 4. Paahda kasviksia 250 asteessa grillivastuksien alla noin 10 minuuttia. Sekoita kerran tai pari paahtamisen aikana. 5. Keitä pasta pakkauksen ohjeen mukaisesti. Kaada paahtuneet kasvikset ja niistä irronnut neste tarjoiluastiaan. Mausta vielä sitruunamehulla, kapriksilla ja tuoreella basilikalla. Sekoita pasta kasvisten joukkoon. Tarjoa heti. Halutessasi voit laittaa annoksen päälle nokareen maustamatonta tuorejuustoa.

Vinkki: Paahdetut kasvikset ovat herkullisia myös sellaisenaan esimerkiksi paahdetun ruisleivän päällä, riisin tai perunoiden kanssa.

Kaali-kookospata

(4 annosta)

Raikas itämaisesti maustettu kaalipata sopii nautittavaksi sellaisenaan pääruokana tai riisin kanssa. Se käy hyvin myös broilerin tai kalan lisäkkeeksi ja maistuu erinomaiselta kylmänäkin.

400 g keräkaalia tai savoijinkaalia 1 pieni (300 g) kukkakaali 1 (250 g) parsakaali 2 rkl öljyä 1 tuore punainen chili 1 tl tuoretta raastettua inkivääriä tai 0,5 tl kuivattua 1 tl juustokuminaa 0,5 dl seesaminsiemeniä 2 dl kookosmaitoa 1-2 tl suolaa 0,5 limetin tai 2 rkl sitruunamehua tuoretta korianteria

1. Leikkaa kaali 0,5 -1 senttimetrin paksuisiksi suikaleiksi. Irrota kukkakaalin ja parsakaalin kukinnot. Viipaloi parsakaalin varret ohuiksi. 2. Halkaise chili, poista siemenet ja viipaloi malto. Raasta inkivääri. Kuumenna öljy kattilassa ja lisää chili, inkivääri, juustokumina sekä seesaminsiemenet. Kuumenna mausteita hetki. Seesaminsiemenet saavat hieman jopa paahtua. 3. Lisää kookosmaito ja anna kiehahtaa. Lisää kattilaan kukkakaalit ja vähennä lämpöä. Anna hautua hetki ennen kuin lisäät kattilaan myös parsakaalit ja kaalisuikaleet. Laita kansi päälle ja anna hautua noin 5-8 minuuttia, kunnes kukka- ja parsakaali on rapsakan kypsää ja kaali vielä kauniin vihertävää. 4. Sekoittele muutaman kerran kypsennyksen aikana. Mausta suolalla ja limetin tai sitruunan mehulla sekä tuoreella korianterilla. Tarkista maku.

Papufrittata

(4 annosta)

Frittata on espanjalainen kasvismunakas, joka sopii sellaisenaan ruoaksi esimerkiksi raikkaan salaatin rinnalla.

200 g vihreitä papuja 1 punainen paprika 1 sipuli 2 rkl öljyä 8 kananmunaa suolaa rouhittua valkopippuria 2 rkl hienonnettua persiljaa tai oreganoa 0,5 dl parmesaanijuustoraastetta

1. Nypi papujen päät ja keitä papuja kiehuvassa vedessä noin 4 minuuttia. Jäähdytä kylmän veden alla ja leikkaa 2-3:en osaan. 2. Halkaise paprika ja poista siemenet. Leikkaa malto ohuiksi suikaleiksi. Kuori ja hienonna sipuli. 3. Vatkaa kananmunien rakenne rikki. Mausta suolalla, pippurilla ja hienonnetulla yrtillä. 4. Kuumenna öljy paistinpannussa. Lisää sipuli ja paprika. Kypsennä, kunnes ne hieman pehmenevät. Lisää pannuun pavut ja niiden hieman lämmettyä, kaada pannulle kanamunamassa. Vähennä hieman lämpöä ja kypsennä massaa työntäen sitä muutaman kerran pohjaa myöten reunoilta keskelle. 5. Ripottele päälle parmesaanijuustoa. Laita kansi päälle ja anna massan jähmettyä ja kypsyä hiljalleen valmiiksi miedolla lämmöllä. Jos kypsennät massaa uuninkestävässä valurautapannussa, voit nostaa pannun tässä vaiheessa uuniin, jolloin frittata kypsyy loppuun ja saa samalla kauniin kullanruskean pinnan. Leikkaa frittata annospaloiksi ja tarjoa raikkaan ja rapean salaatin kanssa.

(Lähde: Kotimaiset Kasvikset, kaali-kookosvokkikuva: Sanna Peurakoski)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme