Mainos
Mainos

Stressaako kulutusjuhla? Tämän takia aineelliset ilot voivat ahdistaa

Suomalaiset käyttävät joulunviettoon yhä suurempia summia, mikä näkyy niin tungoksena ostoskeskuksissa kuin kuluttajan hoikistuneena lompakkona. Sille on syynsä, että toisia ahdistaa joulun kaupallistuminen.

Suurin osa nykyihmisistä kuuluu niin sanottujen kuluttajien suureen joukkoon. Yhä lisääntyvä kulutuskeskeisyys ei kuitenkaan lisää onnea, vaan voi suorastaan huonontaa elämänlaatua. Huffington Post listasi syyt.

Kulutuskulttuuri voi huonontaa yksilön hyvinvointia

Ihmiset ovat yhä stressaantuneempia ja masennuslääkkeitä määrätään enemmän kuin koskaan aiemmin. Tämä voi ainakin osittain olla seurausta kulutuskeskeisestä kulttuurista. Tutkimusten mukaan kulutuskeskeisyys johtaa todennäköisemmin tyytymättömyyteen. Sitä vastoin onnellisuus on yhteydessä ei-materialistisiin arvoihin.

Materialistisuus linkittyy A-tyypin persoonallisuuteen

Oletko hyvin kunnianhimoinen ja kilpailuhenkinen? Tämä saattaa tarkoittaa, että olet myös materialistinen. Jo 1990-luvulla tehty australialaistutkimus antoi osviittaa siitä, että materialistiset arvot liittyvät A-tyypin persoonallisuuteen, samoin kuin aggressiivisuus ja kilpailuhenkisyyskin. Tällainen persoonallisuustyyppi arvottaa menestystä pitkälti omaisuuden ja saavutusten perusteella.

Et voi ostaa onnea

Totta se on. Rahalla ei saa onnea. Tutkimus toisensa jälkeen on osoittanut, että raha ja onnellisuus eivät korreloi keskenään, kunhan elämän perusedellytykset ovat kunnossa. Kun tilanne on tämä, tuloilla on hyvin vähän merkitystä onnellisuuteen. Itse asiassa superrikkaat kärsivät todennäköisemmin masennuksesta kuin keskituloiset.

Materialismi voi tuhota suhteesi

Voiko rahalla sitten ostaa rakkautta? No ei sitäkään. Materialismi on jopa yhteydessä onnettomiin avioliittoihin. Materialistisilla ihmisillä on usein muita huonommat sosiaaliset taidot ja empatian kyky – molemmat ovat tärkeitä ominaisuuksia parisuhteessa.

Kulutuskulttuuri voi lietsoa narsismia

Jotkut psykologit ovat sitä mieltä, että kulutuskeskeinen kulttuuri voi ruokkia narsististen ominaisuuksien ja käytöksen kehittymistä glorifioimalla kuluttamista. Narsistin käytökseen kuuluu yleensä ylimieliset elkeet. Lisäksi he kokevat riittämättömyyden tunteita, joita he yrittävät peitellä hakeutumalla johtaviin ja arvostettuihin asemiin.

Epävarmuus ajaa kulutushulluuteen

Vuoden 2002 amerikkalainen tutkimus paljasti, että epävarmat ja omaa arvoaan epäilevät ihmiset ovat muita todennäköisemmin materialistisia. Uudeksi uskonnoksikin kutsuttu kulutuskulttuuri hyötyy ihmisten epävarmuuksista.

Miten kierteestä sitten pääsee irti? Paras keino on mindfulness, eli hyväksyvä tietoinen läsnäolo. Kuka tahansa voi harjoitella sitä toistamalla mietiskelyharjoituksia. Pyrkimyksenä on hyväksyä käsillä oleva hetki sellaisena kuin se on.

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot