Mainos
Mainos

Suolakarikot välttää viisailla valinnoilla

Liiallinen suolan saanti on haitallista terveydelle, sillä se kohottaa verenpainetta, rasittaa munuaisia, lisää sydäninfarktin ja aivohalvauksen riskiä ja aiheuttaa turvotusta keräämällä elimistöön nestettä. Suolaista ruokaa nautitaan usein vain vanhasta tottumuksesta. Tietoisilla valinnoilla suolan saantia voi kuitenkin helposti vähentää.

Elimistö tarvitsee ruokasuolan sisältämää natriumia muun muassa nestetasapainon ylläpitämiseen sekä hermoston ja lihasten toimintaan. Ruoka-aineiden luonnostaan sisältämä natrium riittää takaamaan elimistön tarpeen, joka on vain 0,5 - 1 grammaa vuorokaudessa. Elintarvikkeiden sisältämän suolan mukana sitä saadaan kuitenkin huomattavasti tarvetta enemmän.

Vajaa teelusikallinen riittää

Miesten keskimääräinen suolan saanti on 10,5 grammaa ja naisten 7,2 grammaa vuorokaudessa. Ylivoimaisesti suurin suolan lähde ruokavaliossa ovat teolliset elintarvikkeet, joista saadaan noin 70 prosenttia ravinnon suolasta. Loput 30 prosenttia saadaan koti- ja suurtalouksissa valmistetun ruuan mukana. Merkittävimmät suolan lähteet ovat lihavalmisteet, juustot ja leivät.

Ravitsemussuositusten mukaan suolan saanti tulisi rajoittaa 3 - 5 grammaan päivässä eli vajaaseen teelusikalliseen. Kohonneesta verenpaineesta kärsivien olisi hyvä nauttia suolaa vielä tätäkin vähemmän. Alle 1-vuotiaiden lasten ruuan tulee olla suolatonta ja 1 - 3-vuotiaiden lasten hyvin vähäsuolaista.

Suosi peruselintarvikkeita ja vähäsuolaisia vaihtoehtoja

Suolan saannin vähentäminen onnistuu kohtuullisen helposti, kun kiinnittää elintarvikkeiden valinnassa ja ruuanvalmistuksessa huomiota muutamiin perusasioihin. Ruokavaliossa kannattaa suosia käsittelemättömiä peruselintarvikkeita, sillä ne eivät sisällä lainkaan suolaa. Tällaisia elintarvikkeita ovat esimerkiksi maito, piimä, tuore ja marinoimaton liha tai kala, tuoreet kasvikset ja hedelmät sekä puurohiutaleet.

Useimmista muistakin elintarvikkeista löytyy vähäsuolaisia vaihtoehtoja, kun tutustuu huolella pakkausmerkintöihin. Leipä ja juusto luokitellaan vähäsuolaiseksi, kun niiden suolapitoisuus on enintään 0,7 prosenttia. Leikkele- ja ruokamakkaroissa ja muissa lihavalmisteissa raja on 1,2 prosenttia. Osa elintarvikevalmistajista käyttää vähäsuolaisissa tuotteissaan Suomen Sydänliiton Sydänmerkkiä, joka kertoo kuluttajalle, että elintarvike on tuoteryhmässään suolan kannalta parempi valinta.

Muista mausteet ja yrtit

Ruuanvalmistuksessa tavallisen suolan sijaan kannattaa käyttää mineraalisuolaa, jossa osa natriumista on korvattu terveydelle edullisemmilla kivennäisaineilla kuten kaliumilla ja magnesiumilla. Suolaa voi korvata ruuissa myös tuoreilla yrteillä, voimakkaan makusilla kasviksilla ja muilla mausteilla. Erilaisten mausteseosten kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä monet niistä sisältävät myös suolaa.

Vähäsuolainen ruoka voi aluksi tuntua mauttomalta, mutta makuaisti tottuu muutokseen muutamassa viikossa. Sen jälkeen suolainen ruokaa ei enää maistukaan.

(Mtv3-Finfood)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme