Mainos
Mainos

Suomalaiset pärjäävät ilman vitamiinipillereitä

Suomalaisväestöllä ei ole tarvetta käyttää vitamiini- ja kivennäisainevalmisteita ruokavalionsa lisänä. Lukuisista tutkimuksista huolimatta yksiselitteistä näyttöä ylimääräisten ravintoainelisien terveydellisistä hyödyistä ei ole saatu. Suurina annoksina käytettynä ravintoainelisät voivat olla jopa haitallisia. Tästä huolimatta vajaa neljännes suomalaisista miehistä ja noin kolmannes naisista käyttää vitamiini- ja kivennäsiainevalmisteita. Ravintoainevalmisteita käyttävät ennen kaikkea ne, jotka muutenkin syövät terveellisesti.

Dosentti Jarmo Virtamo kirjoittaa ravintoainelisien hyödyllisyydestä tuoreessa Aikakauskirja Duodecimin teemanumerossa. Tutkimukset osoittavat suomalaisten vitamiinien ja kivennäisaineiden saannin olevan D-vitamiinia lukuun ottamatta suosituksiin nähden riittävää. Joillain suomalaisilla vitamiini- ja kivennäisaineiden saanti voi kuitenkin jäädä niukaksi. Mutta näissäkin tapauksissa ravintoainelisien käyttöä tehokkaampi ja edullisempi tapa ylläpitää terveyttä on Virtamon mielestä monipuolinen ruokavalio, runsas kasvisten, hedelmien, marjojen ja viljavalmisteiden käyttö sekä runsaan alkoholin käytön välttäminen. Myös tupakoinnin lopettaminen, liikunnan lisääminen ja liiallisen auringonoton välttäminen edistävät terveyttä.

Osa väestöstä tarvitsee lisää D-vitamiinia

D-vitamiini on ravintoaineista ainoa, jonka osalta Virtamo arvelee olevan tarvetta toimenpiteisiin lähivuosina. Pitkäaikainen D-vitamiinin puutos voi aiheuttaa osteoporoosia, joka on jo nyt yleistymässä nopeasti. D-vitamiinin saanti ravinnosta jää suositettua niukemmaksi etenkin naisilla. Pitkän, pimeän talven aikana auringonvalon vaikutuksesta iholla tapahtuva D-vitamiinin muodostuskin jää niin vähäiseksi, ettei se korvaa ravinnon D-vitamiinivajetta. Suurimmalla osalla väestöä tilanne hoitunee Virtamon mukaan lisäämällä D-vitamiinia sisältävien ruokien käyttöä ja auringossa oleskelua. D-vitamiinin lisääminen johonkin yleisesti käytettävään elintarvikkeeseen kuten maitoon on niinikään mahdollinen keino parantaa väestön D-vitamiinin saantia.

Erityisryhmäksi Virtamo nostaa vähän syövät ja paljon sisällä oleskelevat iäkkäät ihmiset. Heille D-vitamiinivalmisteen käyttö on aiheellista. Toinen säännöllisiä vitamiini- ja kivennäisainelisiä tarvitseva ryhmä on tiukkaa kasvisruokavaliota noudattavat vegaanit. Professori Anna-Liisa Rauma huomauttaa samassa Duodecimin numerossa, että vegaaniruokavalion toteuttaminen ilman ravitsemuslisiä on terveysriski. Kriittisimmät ravintoaineet vegaaniruokavaliossa ovat Rauman mukaan B12- ja D-vitamiini, kalsium ja rauta. Ravintoaineiden riittävän saannin turvaamiseksi vegaanin on turvauduttava vitamiini- ja kivennäisainevalmisteisiin tai käytettävä säännöllisesti ruokia, joita on täydennetty näillä ravintoaineilla. (Lähde: Finfood / MTV3 internet)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme