Mainos
Mainos

Suosikkiharrastuksesta apua nukahtamisongelmiin ja masennukseen

Milloin viimeksi luit sängyssä hyvää kirjaa? Lukunautinto unohtuu helposti, kun olemme koko päivän informaatiotulvan edessä. Vaihda tänä iltana älypuhelimen näyttö klassikkokirjaan. Siitä voi seurata muitakin hyötyjä kuin viihtyminen.

Uuden tutkimuksen mukaan laadukas kirjallisuus parantaa kykyä ”lukea” toisten tunteita. Tämä ei kuitenkaan ole lukemisen ainoa hyöty. Lue alta kuusi muuta.

Lukeminen on rentouttavaa

Etkö tiedä, miten sanoa hyvästit stressille? Tartu kirjaan! Vuoden 2009 tutkimus osoitti, että lukeminen on tehokkain keino vähentää stressiä. Se voittaa jopa aiemmin tehokkaiksi todetut musiikin kuuntelemisen, teekupposesta nauttimisen tai leppoisan iltakävelyn. Sillä ei ole väliä, mitä luet, kunhan luet jotain, mihin voit uppoutua täysin. Jo kuusi minuuttia tällaista lukemista laukaisee stressiä huomattavasti.

Pysyt skarppina

Voit taputtaa itseäsi olalle, jos olet nauttinut lukemisesta koko ikäsi. Lukeminen voi nimittäin pitää älysi terävänä myös vanhana. Älyä stimuloivat aktiviteetit, kuten lukeminen tuntuvat hidastavan vanhuuden muistihäiriöitä.

Lukeminen voi pitää Alzheimerin taudin loitolla

Älyllisesti haastavia aktiviteetteja harrastavilla ihmisillä esiintyy vähemmän Alzheimerin tautia kuin muilla. Lukeminen ja palapelit ovat hyviä harrastuksia, jotka kehittävät aivoja. Syy-seuraus-suhde on kuitenkin epäselvä. Kuvatun kaltaiset tulokset voivat johtua siitä, että toimettomuus on riskitekijä Alzheimerille tai siitä, että toimettomuus on hyvin varhainen muistihäiriön oire.

Lukeminen helpottaa nukahtamista

Moni uniasiantuntija on sitä mieltä, että nukahtaminen on helpompaa, kun ei stressaa. Kuten sanottu lukeminen on mitä mainioin tapa poistaa stressiä. Lue hämärässä valaistuksessa, jolloin aivosi saavat signaalin, että lepoaika lähestyy.

Kirjallisuus parantaa empatiakykyä

Hollantilaistutkijat osoittivat, että laadukkaan kirjallisuuden lukeminen voi todellakin parantaa empatiakykyä, sillä tutkimukseen osallistuneiden empatiakyky parani, kun he lukivat jotain koskettavaa. Tartu siis kirjaan, josta todella nautit – ja jätä se tylsä kirja hyllyyn.

Self-help-kirjat voivat helpottaa masennusta

Self-help-kirjojen idea on se, että lukija voi niiden avulla auttaa itseään ja korjata elämäänsä haittaavan ongelman. PLOS ONE -lehdessä julkaistusta tutkimuksesta kävi ilmi, että self-help-kirjat ja niiden käyttöohjeet antoivat masennuspotilaille tehokkaampaa apua kuin tavanomaiset hoidot.

(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme