Mainos
Mainos

Tarjoile kevyesti myös kokouksissa

Hyvä kokous vie asioita eteenpäin. Parhaimmillaan kokoustarjoilu keventää tunnelmaa ja virittää alkukeskustelun. Kaunis ja kevyt tarjottava viestii huomaavaisuudesta. Kokoustarjoilu saa olla näyttävää, mutta sen ei tarvitse jäädä näkymään esimerkiksi vyötärölle. Pasteijan, pullan ja viinerin sijaan suositellaan kevyttä ja kaunista tarjottavaa.

Kokousten keventämiselle on kansanterveydellisiä perusteita, todetaan Kotimaiset Kasvikset ry:stä ja Suomen Sydänliitosta. Ne ovat julkaisseet Kevennä kokousta -kokoustarjoiluoppaan. Sen ruokaohjeet palvelevat hyvin kokoustarjoilujen suunnittelijoita ja valmistajia keittiöissä. Kansanterveyslaitoksen pääjohtaja Jussi Huttunen ilmaisu oppaan julkistustilaisuudessa huolensa väestön kolesterolitason kasvusta ja lihomisen yleistymisestä. - Nämä yhdessä lisäävät sepelvaltimotaudin riskiä, johon kuolleisuus ei ole enää laskenut vuoden 2000 jälkeen. Kasvis- ja hedelmävoittoinen ruokavalio oleellisesti vähentää sepelvaltimotaudin ja syövän synnyn riskiä samoin kuin aikuisiän diabetesta.

Tarjoile kevyesti, älä pistä pomoasi hengiltä!

Oppaan julkaisijat arvioivat, että toimihenkilöistä jopa 40 prosenttia on vaarassa lihoa kokoustarjoilujen vuoksi. Esimerkkinä kerrotaan suuresta, noin 5000 lounasruokailijan toimistotalosta viime toukokuulta saatuja lukuja. Kokoustarjoilutilauksia tehtiin viikon aikana 184 ja kokouksiin osallistui yhteensä 1958 henkilöä. Jos henkilö osallistuu esimerkiksi kaksi kertaa viikossa kokouksiin ja saa ylimääräistä energiaa 500 kilokaloria kokousta kohti, pelkästään kokouksista kertynyt energiamäärä on 45000 kcal vuodessa. Kuluttaakseen tämän ylimääräisen energiamäärän esim. 60 kiloa painavan henkilön on käveltävä kunkin kokouspäivän jälkeen 2 tuntia tai hölkättävä tunnin verran.

Kokoustarjoilujen kertymän voi laskea myös rasvana. Yksi viineri sisältää rasvaa noin 2 g ja kermatilkka 3 g. Kahden kokouksen viikkovauhdilla "ylimääräistä" rasvaa kertyy siis 2 kg vuodessa. Jos taas höysteeksi haukataan pari pasteijaa, voi vuosittaiseen rasvakertymään laskea 4 kg lisää.

Kansanedustaja Sirpa Pietikäinen kertoi oppaan julkistamistilaisuudessa omakohtaisia kokemuksiaan parin vuosikymmenen ajalta. Hänen mukaansa pasteija-pullalinjalle sortuu herkästi. -Vaikka syöntimäärä olisi pieni, niin kiloja kertyy, hän vakuutti. -Miksi sitten muutos on vaikea? Siksikö, että kokouksen järjestäjän on helpompi ottaa ne pasteijat listalta? Pietikäinen kysyi. -Tarjolla on kuitenkin valtavasti muita vaihtoehtoja; ruisleipäsiivu ja sen päälle rasvan tilalle kasvitahnalevitettä tai siivu paprikaa. Juotavaksi limsan tilalle esimerkiksi porkkanamehua ja naposteltavaksi kasviksia ja hedelmiä. -Nämä ovat myös maultaan huomattavasti parempia kuin perinteiset kokoustarjottavat. Samalla on helppo suosia kotimaisia tuotteita ja vaikuttaa ympäristöön kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti, Pietikäinen korosti.

Kevennä kokousta -kokoustarjoiluopas sisältää kevyiden ruokaohjeiden lisäksi vihjeitä kokoustarjoilujen tilaajille, kokousten järjestäjille ja kokouksissa kävijöille. Opas palvelee hyvin myös keittiöhenkilökuntaa että tarjoilun suunnittelusta vastaavia. Opasta jakavat Kotimaiset Kasvikset ry ja Suomen Sydänliitto ry.

(Mtv3- Finfood)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme