Mainos
Mainos

Tiesitkö: unettomuudella yhteys ylipainoon – näistä syistä nukut huonosti?

Onko sinulla vaikeuksia nukahtaa tai onko unesi katkonaista? Tiesitkö että jatkuva valvominen voi olla myös vaarallista? Univajeen oireita ovat muun muassa lisääntynyt stressi, ylipaino ja altistuminen diabetekselle sekä sydän- ja verisuonitaudeille. Unettomuus sotkee myös kehosi aineenvaihduntaa ja heikentää sen puolustuskykyä.

Harva kuitenkaan tietää että unettomuus voi myös lihottaa. Niukalla unella on yhteys ruokahalua säätelevien hormonien leptiinin ja greliinin tasapainoon. Leptiini kertoo, mikä on kehosi rasvavaraston tilanne. Matala leptiinitaso lähettää elimistölle viestin energianpuutteesta, jolloin ihminen syö, vaikkei siihen olisi tarvetta.Univajeen aiheuttamien hormonaalisten muutosten takia ruokahalu lisääntyy ja erityisesti rasvainen ja makea ruoka himottavat. Väsyneenä et myöskään jaksa liikkua riittävästi, mutta säännöllinen liikunta edistää unta. Unettomuus on siis noidankehä, joka vaikuttaa kaikilla elämän osa-alueilla. Lue mitkä ovat yleisimmät syyt unettomuuteen ja paranna unenlaatuasi!

Kipu

Selkäkipu, päänsärky ja muut lihaskivut aiheuttavat uniongelmia. Unen päästä kiinni saaminen ja hyvin nukkuminen on vaikeampaa mikäli sinulla on särkyjä ja kolotuksia kehossasi. Laita yöksi kipua lievittävää ja lihaksia rentouttavaa geeliä, tai aseta kipeälle alueelle lämpötyyny tai kuumavesipullo.

Stressi ja psyykkiset ongelmat

Unettomuus on usein seurausta masennuksesta, ahdistuksesta tai stressistä. Stressaava elämäntilanne saattaa laukaista unettomuuden, josta puolestaan voi seurata myös koko elämän pituinen ongelma. Yritä jättää työstressi työpaikalle, mutta jos työ seuraa sinua kotiin, pyhitä vähintään kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa rentoutumiselle. Katso lempielokuvaasi, kuuntele rentouttavaa musiikkia tai lue kirjaa. Näin valmistelet mielesi nukkumaanmenoa varten. Masennus ei ole yhtä helppoa hoitaa kuin stressi. Mutta unilääkkeisiin turvautumisen sijaan koita ensin hoitaa itse masennusta unettomuuden taustalla. Pohdi mikä aiheuttaa masennuksesi ja puhu ongelmistasi joko läheisillesi tai ammattiauttajalle.

Kuorsaus

Lähes puolet väestöstä kuorsaa, mutta tiesitkö että kuorsaus saattaa olla oire myös uniapneasta. Uniapnea tarkoittaa, että nukuttaessa hengityksessä ilmenee lyhyempiä ja pidempiä katkoksia, joihin liittyy usein kovaäänistä kuorsausta. Uniapnean oireita ovat väsymys, päänsärky, keskittymisvaikeudet ja masentuneisuus, mutta myös ongelmat ihmissuhteissa ja impotenssi voivat olla merkkejä sairaudesta, josta monet eivät edes ole tietoisia. Mikäli siis kuorsaamisesi on niin voimakasta että se häiritsee itseäsi tai puolisoasi, lienee parasta hakea vaivaan apua. Hoitamaton uniapnea voi pitkällä aikavälillä johtaa korkeaan verenpaineeseen, sydäninfarktiin ja aivohalvaukseen.

Aikaeroväsymys

Jos matkustat paljon, syynä unettomuuteen saattaa olla jatkuva aikaeroväsymys ja unirytmisi sekoittuminen. Jatkuvasta eri aikavyöhykkeiden välillä matkustamisesta saattaa aiheutua kroonisia uniongelmia, joten kiinnitä huomiota siihen että pidät unirytmisi niin tasaisena kuin se on matkustaessa mahdollista.

Hormonaaliset muutokset

Kuukautiset, vaihdevuodet ja raskaus ovat yleinen uniongelmien aiheuttaja naisilla. Et ehkä voi estää hormonaalisia muutoksia kehossasi, mutta voit tiedostaa mistä uniongelmasi johtuvat niitä lieventääksesi.

Lääkkeet

Useilla reseptilääkkeillä on sivuvaikutuksena unettomuus. Jos otat lääkeannoksesi iltaisin ja huomaat kärsiväsi usein univaikeuksista, syynä saattaa olla lääkityksesi. Mainitse asiasta lääkärillesi ja kysy vaihtoehtoisia lääkkeitä. Vältä myös ottamasta vitamiinilisiä ennen nukkumaanmenoa, sillä ne saattavat piristää sinua. Nauti ravintolisät ja vitamiinit aamulla tai päivällä.

Lähteet: Tervesuomi.fi, Huffington Post:8 Factors That Could Be Keeping You Awake At Night

Riika Nykänen/MTV3

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme