Mainos
Mainos

Tietolähteinä asumisen verkkoportaalit

Asuntomarkkinoilla ja tiedonvälityksessä on käynnissä monenlaisia murroksia. Ne vaikuttavat myös asumisen mediakenttään ja siihen, mistä asunnon hankkijat tietoa ja vaihtoehtoja etsivät.

Internet on tullut näkyvästi ja merkittävästi mukaan asuntokauppaan jo vuosia sitten, mutta siitä huolimatta esimerkiksi kiinteistönvälittäjien mediapanostuksista 80-85 prosenttia on painottunut lehti-ilmoitteluun. Nyt tähän on tulossa ilmeisesti aika iso muutos.

– Lehti-ilmoittelu on varmaankin vanha tapa, joka on vain jäänyt päälle, arvelee kiinteistönvälittäjä Auli Niskanen Bekkan LKV Oy:stä.

– Me kiinteistönvälittäjät olemme kilpailleet keskenämme lehtinäkyvyydellä.

Niskanen epäilee, ettei lehti-ilmoittelussa tulla enää palaamaan nykyistä taloustilannetta edeltäneeseen tilanteeseen:

– Todennäköisesti lehti tulee toimimaan askelmana nettiportaaleihin, joista asiakas saa kohteesta kunnon tiedon valokuvineen, sijainteineen, palveluineen ja harrastusmahdollisuuksineen.

Niskanen ennustaa kuvien olevan jatkossakin näkyvä osa lehti-ilmoituksissa mutta kohdetiedot niistä häviävät:

– Kuvien kautta välittäjä tuo itsensä esille mutta ohjaa asiakkaan sitten nettiin.

Asunnon myyjille ja ostajille on nyt netissä tarjolla aivan uusi markkinapaikka, joka tarjoaa entistä monipuolisempaa tietoa tarjolla olevista kohteista. Se on MTV3:n vastikään julkistama jokakoti.fi -portaali.

– Pyrimme tuomaan esiin erittäin laajasti valtakunnallisen tarjonnan ja kysynnän sekä myytävistä että vuokrattavista kohteista keskitettynä samaan palveluun, kertoo MTV Oy:n internetliiketoiminnan johtaja Juha Juosila.

– Toinen portaalin keskeinen piirre on se, että tuomme sinne tietoa eri alueista ja niiden palveluista, kolmas on markkinatiedon katsaus. Neljäs merkittävä palvelu on asuntokaupan ABC, joka sisältää asiantuntijatietoa asuntokaupasta, hyvästä vuokratavasta ja muista sen tyyppisistä asioista.

Ensimmäisessä vaiheessa portaali kertoo alueen peruspalveluista, kuten vaikkapa liikenteestä, kouluista, terveyspalveluista ja kaupoista. Niiden lisäksi siellä on tietoa alueen asukkaista.

– Tämä saattaa olla jollekin ihmisille merkityksellinen tekijä asuntoaluevalinnassa - minkälaisia koulutustaustoja tai minkälaisia perherakenteita alueella pääasiassa esiintyy, Juosila huomauttaa.

Sosiaalisen median merkitys on voimakkaassa kasvussa

Tulevaisuudessa on luonnollisesti tavoitteena kerätä käyttäjiltä tietoa siitä, mitä alueista pitää kertoa. Sosiaalinen media on tulossa merkittävästi mukaan myös asumisen tiedonvälitykseen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että käyttäjät eivät ole enää vain tiedon vastaanottajia ja palautteen antajia, vaan entistä aktiivisempia kehittäjiä ja sisällöntuottajia.

– Sosiaalinen media tarkoittaa sitä, että käyttäjät - tässä tapauksessa asukkaat - ovat mukana webbisivustossa tärkeitä sisältöjä tuottavana, aktiivisena toimijana. Tämä luo sitä kirjavuutta ja rikkautta, joka ihmisiä kiinnostaa. Hehän uskovat toisia käyttäjiä, selittää tutkimusjohtaja Kimmo Rönkä Movense Oy:stä.

– Sen takiahan kaikki keskustelupalstat ja -ympäristöt ovat kiinnostavia - ihmiset etsivät aitoa kumppanuustietoa toisilta kansalaisilta.

Rönkä painottaa, että asumisessa on kaikkein kiinnostavinta asumisen sisällöt: mitä ihmiset kotonaan tekevät:

– Jos ajatellaan asumista harrastustoiminnan kautta, niin siellä on lennokinrakentajia ja musiikinharrastajia ja vaikkapa rintamiestalon korjaajia ja ylläpitäjiä - joka muuten on monelle elämänikäinen harrastus. Nämä muodostavat jo yhteisöjä, joissa tieto ja osaaminen vaihtuu.

Röngän mukaan on hyvin tiedossa, että ihmiset ovat erityisen tyytyväisiä niillä alueilla, joilla on hyvä yhteisö ja alueverkot luotuna. He pystyvät seuraamaan oman alueensa palveluja ja sitä, mikä siellä on ajankohtaista ja mitä siellä tapahtuu.

– Voisinpa kuvitella, että parhaille alueille syntyy tämmöisiä 'alueiden ystävät' -sivustoja, Rönkä aprikoi.

– Fanitetaan vaikkapa Maunulaa. Tiedetään että Maunulassa on aktiivisia ihmisiä ja fanitetaan Maunulaa siten, että seurataan keskustelua ja osallistutaan siihen.

Oletko sinä jo mukana jossakin asumiseen liittyvässä verkkoyhteisössä? Lähetä meille siitä vinkki ja linkki. Tuomme tulevissa ohjelmissa esille asumisen kiinnostavimpia keskustelufoorumeja ja sähköisiä kohtauspaikkoja.

Lisätietoja:

www.jokakoti.fi

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme