Mainos
Mainos

Univaikeuksia? Tällainen huone antaa parhaan levon

Jos uni ei meinaa tulla tai se on katkonaista, on aika palata perusasioiden ääreen. Mukavan lämmin huone ei olekaan ihanteellinen nukkumiseen.

Olosuhteet hyville yöunille ovat kunnossa, kun silmiin ei paista häiritseviä valoja ja lämpötila on kirpakan viileä, noin 19 astetta.

Pimennä

Pimeässä vapautuu niin sanottua unihormoni melatoniinia, joka saa sinut tuntemaan itsesi väsyneeksi. Pimeä huone takaa sen, että melatoniinia vapautuu sopivasti yön aikana, jolloin uni on levollista.

Helpoiten huoneen saa kunnolla pimeäksi pimennysverhojen avulla. Tämä ei kuitenkaan välttämättä riitä, sillä nykymakuuhuoneissa on usein valonlähteitä, joita ei tule edes ajatelleeksi. Löytyykö huoneestasi kelloradio tai reititin? Kaikki ylimääräiset valot tulisi viedä pois makuuhuoneesta tai vähintään teipata piiloon.

Viilennä

Suomalaiset vannovat lämpimän kodin nimeen, kun ulkona on kylmää, mutta jääräpäinen lämmittäminen saattaa vahingoittaa yöunia. Makuuhuoneen lämpötila saisikin olla muita tiloja alhaisempi, noin 19–20 astetta. Alhainen lämpötila saa aikaan sen, että keho menee lepotilaan, jolloin nukahtaminen ja unessa pysyminen on helpompaa.

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot