Mainos
Mainos

Uudet energiamääräykset auttavat kuluttajaa löytämään tehokkaamman imurin

EU:n uudet energiamääräykset imureille astuivat voimaan maanantaina. Uudet merkinnät tekevät tuotevertailun kuluttajille helpommaksi ja osoittavat, että imurit voivat olla sekä energiatehokkaita että erittäin suorituskykyisiä. 

EU:n uudet säännökset imurien energiankäytöstä ja näiden merkinnöistä astuivat voimaan 1.syyskuuta. Säädösten mukaan valmistajien pitää esittää johdollisten imureiden energialuokitus, poistoilman pölyjäämät, puhdistuskyky sekä matolla että kovalla lattialla asteikolla A-G. Myös äänentaso desibeleinä ja vuosittainen keskimääräinen energiankulutus tulee olla selvästi merkitty.  

Suuri energiankulutus mielletään helposti parempaan puhdistuskykyyn, minkä seurauksena paljon energiaa kuluttavia, mutta puhdistuskyvyltään heikkoja imureita on pysynyt markkinoilla. Kuluttajat kaipaavat ohjeistusta ja vertailtavuutta valitessaan itsellensä sopivinta imuria. Uusien merkintöjen kautta tulee myös selkeästi esille, että energiatehokkaat imurit voivat olla samalla suorituskyvyltään huipputasoa. Aktiivisen tuotekehityksen ja kestävän kehityksen ajattelutavan kautta pystytään tuottamaan markkinoille entistä parempia imureita.

 

Energiatehokkaammat imurit säästävät kotitalouksilta rahaa pienemmän energiakulutuksen kautta. Uusien merkintöjen avulla kuluttajien on myös helppo vertailla eri valmistajien imureita keskenään, jolloin suorituskyvyttömät ja energiatehottomat imurit ovat helposti tunnistettavissa. Samalla määräykset pakottavat valmistajat kehittämään energiatehokkaampia tuotteita ja uusia tapoja pitää samalla puhdistuskyky korkeana:

Uudet energiasäännökset ja -merkinnät tulevat vähentämään imurien kokonaisenergiakulutusta Euroopassa. EU:n laskelmien mukaan kokonaissäästöt voivat nousta jopa 18 TWh/v vuoteen 2020 mennessä.

Kodinkoneet kehittyvät nopeaa tahtia ja ovat huomattavasti vanhoja energiatehokkaampia. Joka kolmas kodinkone Euroopassa on kuitenkin yli 10 vuotta vanha. Vanhojen laitteiden uusimisilla saataisiin aikaan huomattavia ympäristövaikutuksia, minkä takia on erittäin tärkeää lisätä kuluttajien tietoutta aiheesta. 

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme