Mainos
Mainos

Valmistaudu flunssakauteen: Paranna vastustuskykyä luonnollisesti

Kun kurkkua polttelee ja nenässä kutittelee aivastus, on flunssa jo iskenyt, eikä siltä voi enää suojautua. Sen takia on tärkeää huolehtia vastustuskyvyn hyvinvoinnista ennaltaehkäisevästi.

Nämä toimet pitävät huolen siitä, että vastustuskykysi pysyy huippukunnossa myös flunssakaudella:

Pese kätesi

Tiedät kyllä, että käsien pesu on yksi parhaista tavoista pitää pöpöt kurissa. Jopa 80 prosenttia tartunnoista tapahtuu pisaratartuntana, eli esimerkiksi aivastuksen tai yskimisen seurauksena. Ennen kuin viet kädet lähelle kasvoja tai syöt ja juot, pese ne. Hutiloitukin pesu toimii, kunhan vain kuivaat kädet huolellisesti kangas- tai paperipyyhkeellä.

Nuku

Unen aikana keho pääsee korjaamaan päivän aiheuttamia vahinkoja. Nauti siis 7–9 tunnin mittaisista yöunista, jotka vahvistavat kehoasi taistelemaan pöpöjen hyökkäyksiä vastaan.

Liiku

Liikunta parantaa niiden valkosolujen toimintaa, jotka ovat vahdissa virusten varalta. Puoli tuntia päivässä riittää – mutta tunti on vielä parempi. Sinun ei tarvitse lähteä tunnin lenkille, vaan voit jakaa tunnin pieniin osiin. Myös hyötyliikunta lasketaan.

Nauti sinkkiä

Terveellinen ruokavalio on olennainen tekijä vastustuskyvyn kunnossapidossa. Vältä siis rasvaisia ja sokerisia ruokia, ja tankkaa sen sijaan vihanneksia ja sinkkipitoisia ruokia, kuten ostereita. Sinkkilisää saa myös purkista.

Syö valkosipulia

Valkosipuli, samoin kuin timjami, sisältää yhdisteitä, jotka voivat auttaa taistelussa viruksia ja bakteereja vastaan. Lisää valkosipulia ruokiin tai pureskele sellaisenaan, jos uskallat.

Juo vettä

Talvella lämmitys saa usein aikaa sen, että sisäilma kuivuu turhan paljon. Tämä voi näkyä tunkkaisuutena ja ihon kuivumisena, mutta se vaikuttaa myös immuunijärjestelmän toimintaan huonontavasti. Juo siis normaalia enemmän vettä tai satsaa ilmankostuttimeen. Muista kuitenkin pitää kostutin puhtaana tai käsissäsi on varsinainen pöpöpesäke.

Vältä alkoholia

Alkoholi vaikeuttaa immuunijärjestelmän toimimista, joten sitä ei kannata nauttia lääkkeeksi. Muista kuitenkin kunnollinen nesteytys.

Naura

Positiivinen asenne kantaa pitkälle – jopa pitkään ikään. Naurun ja immuunijärjestelmän yhteys on vielä osin epäselvä, mutta tutkimuksissa on selvinnyt, että kunnon naurunremakka lisää tiettyjen immuunijärjestelmän kannalta hyödyllisten solujen tuotantoa.

Käy hieronnassa

Hieronta rentouttaa kipeitä lihaksia, mutta se voi myös parantaa vastustuskykyä. Mekanismia ei täysin tunneta, mutta uskotaan, että se liittyy hieronnan parantamaan verenkiertoon ja nesteiden kulkuun. Tällöin myös ravintoaineet liikkuvat paremmin.

Lemmiskele

Pari kertaa viikossa harrastettu seksi voi lisätä immunoglobuliini A:n tuotantoa. Se on vasta-aine, joka muun muassa suojaa kehoa flunssalta ja muilta virustaudeilta. Älä kuitenkaan ryhdy petipuuhiin, mikäli partnerisi on jo kipeä.

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme