Mainos
Mainos

Väsynyt flunssaan? Kokeile näitä niksejä!

Mummon mustaherukkamehua vai hunajaa? Monien ruoka-aineiden sanotaan lievittävän flunssan oireita, mutta onko asiassa perää?

C-vitamiinin salat

C-vitamiinilla voi tutkimusten mukaan lyhentää flunssan kestoa ja parantaa vastustuskykyä. Parhaita C-vitamiinin lähteitä ovat tuoreet hedelmät ja marjat. Erityisen paljon C-vitamiinia on sitrushedelmissä.

Kuuma juotava hellii kurkkua

Mummokin sen tiesi: lämpimän keiton tai mehun nauttiminen todella helpottaa flunssan oireita. Kannattaa suosia myös teetä, sillä mustassa ja vihreässä teessä on flunssaa torjuvia antioksidantteja. Riittävä nesteen nauttiminen on muutenkin tärkeää flunssan aikana.

Valkosipuli – legendaa vai ei?

Valkosipulin terveysvaikutuksista on kiistelty. Tämän herkun on sanottu parantavan vastustuskykyä, mutta selviä tutkimustuloksia asiasta ei ole. Vahvana mausteena valkosipuli sopii hyvin flunssaisellekin, kun makuaisti on heikentynyt.

Kiinalaiset konstit

Kiinalaisen perinteen mukaan sienet auttavat parantamaan vastustuskykyä. Kiinalaisen keittiön mausteiset ruoat ovat myös hyvää nautittavaa flunssaiselle.

Herkullinen hunaja

Hunajassa sanotaan olevan antibakteerisia ominaisuuksia, jotka lieventävät flunssan oireita. Hunaja sopii myös hyvin teehen tai mustaherukkamehuun.

Lääkäri: Tärkeintä on yleiskunto

Yleislääkäri Ari Rosenwall lääkärikeskus Mehiläisestä suhtautuu skeptisesti useimpiin uskomuksiin eri ruoka-aineiden vaikutuksesta flunssaan.

– Eri ruoka-aineiden tehoa on paljon tutkittu, mutta ainoastaan C-vitamiinin hyödystä on saatu tuloksia, hän kertoo.

Tuoreista hedelmistä on hyötyä erityisesti flunssan ehkäisyn kannalta.

– C-vitamiinin saannista kannattaa huolehtia jo ennen sairastumista. Tärkeintä on pitää huolta yleiskunnosta, jotta hyvä vastustuskyky säilyy, Rosenvall kertoo.

Valkosipulista sen sijaan ei hänen mukaansa ole apua. Sen sijaan kuuma juotava toimii.

– Sairastuneena on tärkeää huolehtia riittävästä nesteen saannista. Flunssalääkkeilläkään ei voi lyhentää taudin kestoa, mutta oireiden lievittäminen on tärkeää, että jaksaa huolehtia itsestään, Rosenvall kertoo.

Teksti: Tuulikki Laine / MTV3

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme