Mainos
Mainos

Väsyttääkö? Syy voi löytyä täältä

Pimeänä vuodenaikana monella esiintyy kaamosväsymystä, joka oireilee voimattomuuden ja väsymyksen lisäksi lisääntyneenä ruokahaluna ja alakuloisuutena. Jos sinua kuitenkin väsyttää vuodenajasta riippumatta, tulisi syytä etsiä muualta.

Väsymykselle voi löytyä useita syitä aina unenpuutteesta terveyssyihin.

Vitamiini- tai hivenainepuutos

Alhainen D- tai B12-vitamiinitaso tai raudanpuute voi tehdä väsyneeksi. Useimmat suomalaiset saavat ruokavaliostaan suositusten mukaisen määrän D-vitamiinia, mutta jos sinulle ei maistu rasvainen kala tai jos välttelet maitotuotteita, voi olla hyväksi ottaa päivittäinen D-vitamiinilisä. Raudanpuutetta taas esiintyy etenkin hedelmällisessä iässä olevilla naisilla, joilla on runsaat kuukautiset. Toisilla veren rautapitoisuus voi myös olla luonnostaan alhaisempi, jolloin lääkäri voi suositella rautalisää. Vitamiinipuutoksia ei valitettavasti voi luotettavasti päätellä itse, joten jos epäilet puutosta, suuntaa verikokeeseen.

Alakulo tai masennus

Tutkimukset osoittavat, että masentuneilla on neljä kertaa suurempi riski kärsiä selittämättömästä väsymyksestä kuin ei-masentuneilla. Aerobinen liikunta on hyvä hoito lievän masennuksen hoitoon. Liikunnan hyödyt eivät välttämättä näy ensimmäisestä lenkistä, mutta jos pidempiaikainen säännöllinen liikuntakaan ei auta, on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Jos alakuloisuus liittyy kaamosoireisiin, tutkitusti tehokkain apu on kirkasvalohoito. Myös terveellisistä elämäntavoista voi olla apua kaamosoireisiin.

Lisämunuaiset

Lisämunuaiset vastaavat stressihormoni kortisolin ja adrenaliinin tuotannosta. Näitä hormoneja erittyy erityisesti uhkaavissa tapauksissa, jotka keho tulkitsee taistele tai pakene -tilanteiksi. Mikäli kärsit jatkuvasta stressistä, voivat rauhaset väsyä, jolloin puhutaan adrenaliiniväsymyksestä. Adrenaliiniväsymystä vastaan voi taistella, kuten stressiä vastaan muutenkin. Meditaatio ja liikunta ovat hyviä keinoja.

Syömis- ja juomistottumukset

Monet juovat kahvia piristyäkseen, mutta liika kahvinjuonti voi vaikuttaa päinvastaisesti, sillä kahvi poistaa nesteitä ja nestehukka aiheuttaa väsymystä. Jos ryystät paljon kahvia päivän aikana, tulisi sinun kiinnittää erityishuomiota vedenjuontiin. Nyrkkisääntö onkin, että aina kun juot kupin kahvia, pitäisi sinun juoda lasillinen vettä. Ruoka-aineallergiat voivat myös aiheuttaa väsymystä. Jos kärsit väsymyksen lisäksi vatsan oireilusta, voi kyseessä olla erityisruokavaliota vaativa sairaus.

Sairaus

Jos väsymyksellesi ei tunnu löytyvän syytä, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen. Kyseessä voi olla sairaus, joka ei oireile muulla tavalla, tai jonka oireita et osaa itse tunnistaa. Jatkuva väsymys on kuitenkin oire, joka vaikuttaa elämänlaatuun huonontavasti, joten siihen ei tule suhtautua kevyesti.

Korjattu suomennosvirhe: adrenaliinirauhaset lisämunuaisiksi.

(MTV LIFESTYLE)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme