Mainos
Mainos

Väsyttääkö? Tässä ovat yleisimmät syyt!

Jokainen on joskus hetkellisesti väsynyt, mutta mikäli tilanne jatkuu pitkään, on syy selvitettävä. Vuoden pimein aika on pian täällä ja jo pelkkä pimeys voi väsyttää. Taustalla voi olla kuitenkin myös muita syitä aina kuukautisten aiheuttamista vitamiinipuutoksista masennukseen.

Kunnon yöunien nukkuminen ehkäisee väsymystä parhaiten. Unenpuutteesta johtuva väsymys on luonnollista, mutta jos nukkuminen ei tunnu auttavan väsymykseen, kannattaa uupumuksen syy selvittää.

Kirkasvalohoito

Kirkasvalohoitoa ei ole humpuukia, vaan se on nykyään myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ehdotus kaamosväsymykseen. Hoitoa voi nauttia myös kuulokkeilla, jotka on helppo sujauttaa korviin vaikkapa työmatkan ajaksi.

Vitamiinipuutokset väsyttävät

D- tai B12-vitamiinien puute voi aiheuttaa väsymyksen tunnetta. Etenkin D-vitamiinin puutteesta on ollut viime vuosina paljon puhetta ja sitä onkin ryhdytty lisäämään maitotuotteisiin. Nykysuositus on, että sen saantiin on kiinnitettävä huomiota etenkin pimeinä vuodenaikoina.

Kuukautiset, alkoholi ja tupakka verottavat vitamiinivarastoja

Etenkin naisilla anemia voi olla syypää jatkuvaan väsymykseen, joten myös raudansaantiin kannattaa kiinnittää huomiota. Myös runsas alkoholinkäyttö ja tupakointi liuottavat elimistöstämme vitamiineja ja hivenaineita.

Jos epäilet kärsiväsi puutetiloista, kannattaa vitamiinitasot käydä mittauttamassa. Tuloksia odotellessa kannattaa syödä monivitamiinitabletteja, jotka turvaavat vitamiinien ja hivenaineiden saannin.

Masennus aiheuttaa uupumusta

Masennusta sairastavat ihmiset kokevat itsensä uupuneiksi neljä kertaa terveitä ihmisiä useammin.

Aerobinen liikunta vähintään 30 minuuttia kerrallaan kolmesta viiteen kertaan viikossa auttaa lievään ja keskivaikeaan masennukseen. Muista kuitenkin kääntyä lääkärin puoleen, jos epäilet sairastavasi masennusta.

Jos uupumus liittyy selkeästi pimeään vuodenaikaan, kirkasvalolampun käyttäminen voi piristää.

Stressi sotkee unta

Jatkuva stressaantuneisuus pitää adrenaliinirauhaset tauotta ylikierroksilla, mikä saattaa saada niiden toiminnan häiriintymään. Yöllä iskevät adrenaliinipiikit häiritsevät yöunta.

Meditaatio tai muu perusteellinen rauhoittuminen auttaa adrenaliinivirtoja tasoittumaan. Tärkeintä on istua hiljaa paikallaan ja tyhjentää mieli ajatuksista ainakin viideksi minuutiksi päivässä.

Liika kahvin juominen aiheuttaa kropan kuivumista, mikä taas johtaa väsymyksen tunteeseen. On tärkeää juoda päivässä ainakin kahdeksan lasillista vettä, enemmänkin, jos ruokavalio sisältää paljon kuituja.

Jos väsymys ei tunnu poistuvan millään, ja se haittaa elämää, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen. Väsymystä aiheuttavia sairauksia ovat esimerkiksi uniapnea ja fibromyalgia.

Lue myös:

(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme