Mainos
Mainos

Yllättävä laihdutuskeino: Tässäkö syy sinunkin ylipainoosi?

Laihdutuskuurilla moni kiinnittää huomiota lautasen sisältöön ja liikuntaan. Unella ja sen laadulla on kuitenkin lähes yhtä suuri merkitys – ellei jopa suurempi. Jatkuva univaje saa kehosi varastoimaan energiaa, josta se ei luovu, vaikka söisit kuinka terveellisesti.

Jatkuva väsymys altistaa vyötärölihavuudelle. Jo yli kuuden vuorokauden osittainenkin univaje aiheuttaa glukoosinsietokyvyn laskun, insuliiniresistenssi nousun ja keskivartaloon kertyvän vatsan rasvan määrän kasvun. Valvominen lisää ruokahalua, jolloin kaipaat etenkin makeaa ja rasvaista ravintoa.

Unettomuus aiheuttaa kehoosi stressitilan, jonka vuoksi epäterveellinen ravinto houkuttaa. Tämän lisäksi kehosi myös varastoi energiaa tehokkaammin silloin, kun olet väsynyt – lihot siis helpommin.

Elimistön keräämä ylimääräinen energia ei lähde pois, vaikka söisit kuinka terveellisesti. Vain pitämällä huolta unesi laadusta parannat sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan häiriötä, jolloin kehosi siirtyy normaaliin olotilaan.

Lihominen taasen huonontaa unen laatua, jolloin kierre on valmis.

Näin keho saa riittävästi lepoa

– Keho kaipaa rutiineja, joten kannattaa paitsi syödä myös mennä nukkumaan suurin piirtein samaan aikaan joka päivä.

– Jos et saa unta nouse hetkeksi tekemään jotain rauhoittavaa. Mene sänkyyn vasta kun väsyttää, mutta herää aikaisin seuraavana aamuna – näin sinun on helpompaa saada unen päästä kiinni seuraavana iltana.

– Rauhoita illat: Älä katso televisiota tai roiku Internetissä pitkään, vaan tee jotain rauhoittavaa. Esimerkiksi venyttely ja lueskelu ovat loistavia rauhoittumiskeinoja.

– Vältä alkoholia ja muita piristeitä ennen nukkumaanmenoa. Vaikka alkoholi auttaa sinua nukahtamaan se samalla huonontaa unesi laatua, jolloin olet väsynyt herätessäsi.

– Terveellinen ruoka on tärkeää myös unen laadulle: Kun elimistö voi hyvin on unikin parempaa

– Vältä b-vitamiinin liiallista saantia, sillä se on todettu vaikuttavan uneen.

– Paranna fyysistä kuntoasi, sillä se parantaa myös untasi.

– Hyvän päivän ohje: Älä syö raskasta lounasta, sillä se väsyttää. Juo kupillinen kahvia lounaan päälle. Älä nauti makeita jälkiruokia iltapäivällä, sillä myös ne väsyttävät. Jos haluat nukkua päiväunet pidä ne lyhyenä, puoli tuntia riittää. Muista myös viettää aikaasi ulkosalla – tee vaikka pieni kävelylenkki kesken päivän.

Lähde: Unikoulu aikuisille, Partinen ja Huovinen / WSOY

(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme