Mainos
Mainos

Ylös siitä! 6 tapaa, jotka auttavat sinua istumaan vähemmän

Erityisesti istumatyöntekijöitä syytetään usein liiasta istumisesta, joka altistaa monille sairauksille. Näillä neuvoilla maksimoit ajan, jonka vietät seisten.

Jos mahdollista, minimoi istumapakkosi hankkimalla töihin sähköpöytä, jonka voit nostaa seisomatasolle. Katso alta muut vinkit:

Puhu työkaverille kasvokkain, älä sähköpostilla

Sen sijaan, että lähettelisit samalla työpaikalla edestakaisin sähköposteja työkaverisi kanssa, nouse tuoliltasi ja kävele hänen luokseen. Seisahda viereen puhumaan tai ehdota vaikka yhteistä kävelyä.

Älä ota tuolia festareille

Menit sitten puistoon, festareille tai mihin tahansa ulkoilmajuhliin, älä raahaa mukanasi taitettavia matkatuoleja. Viltin voit toki ottaa, mutta koska maassa on paljon epämukavampi istua, tulet huomaamattasi verrytelleeksi noustessasi välillä seisomaan.

Valitse istuimeksesi baarituoli

Kun olet ulkona vaikka ravintolassa, istuudu matalan penkin sijaan korkean baarijakkaran päälle. Levitä jalkasi hieman lantiota leveämpään haara-asentoon niin, että osa painostasi siirtyy alaraajoille. Sen jälkeen työnnä lantiota eteenpäin: selkä taittuu pienelle kaarelle. Tässä asennossa selkärankasi säilyy S-asennossa ja paino jakautuu tasaisemmin eri puolille kehoa.

Astele edestakaisin puhelimessa puhuessasi

Investoi laadukkaisiin hands free -kuulokkeisiin. Ne korvillasi voit kävellä täysin vapaasti ympäriinsä rasittamatta edes kättäsi. Vaikka vain seisoisit puhuessasi, siirtelet luonnollisesti painoa jalalta toiselle.

Liiku syömisen jälkeen

Lähde edes pienelle kävelylle ruokailun jälkeen. Pienikin liikkuminen vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja alentaa veren rasvapitoisuutta.

Rakenna työpisteelle erikorkuisia tasoja

Totta kyllä, et voi hankkia itsellesi yhtään enempää pöytiä kuin pomo tai nurkkauksesi sallii – mutta se ei tarkoita, ettetkö voisi muokata työpisteestäsi omanlaistasi. Tee siis loosistasi sellainen, että työnteko onnistuu myös seisten ja vartalosi pääsee tekemään erilaisia kiertoliikkeitä päivän mittaan. Et tarvitse kuin laatikon, matalan rahin ja muutaman kirjan: laatikon päälle laitat välillä tietokoneen, rahille lasket hetken päästä takapuolesi ja kirjat siirrät lattialle tietokoneen alle.

Jos pelkäät työpisteakrobatian aiheuttavan kummastuneita katseita, istu ainakin jalat ristissä. Lantiosi työntyy silloin luontaisesti eteenpäin, ja selkäsi pysyy terveellisessä S-asennossa.

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme