Mainos
Mainos

10 erilaista nälkätyyppiä – tunnistatko sen oikean näläntunteen?

Ihmisillä on erilaisia suhteita ruokaan, mutta yksi asia yhdistää meitä kaikkia. Tunnemme nälkää. Aina nälkä ei kuitenkaan ole samanlaista.

Oletko varma, että erotat nälän ja ruokahalun todella toisistaan? Leikkimielisen listauksen avulla voit oppia tunnistamaan tilanteita, joissa käsittelet näläntunnetta. Parhaimmillaan näiden ei-tieteellisten nälkätyyppien tunnistaminen voi auttaa kieltäytymään herkuista silloin tällöin.

Se oikea nälkä

Se oikea nälkä on se hetki, jolloin nälkä käy ilmi jo fyysisistä merkeistä. Verensokerin laskemisesta johtuva heikotus ja päänsärky ovat esimerkkejä siitä, että kyse on siitä oikeasta nälästä. Tämän nälän kohdalla tärkeintä olisi varautuminen: On tärkeää syödä säännöllisesti, eikä odottaa aivan järkyttävää näläntunnetta.

Televisionälkä

Kun television-ohjelmaa seuratessa tulee napsittua ruokaa vain siksi, että se kuuluu asiaan, on kyse televisionälästä. Televisiota katsellessa tulee usein syötyä turhia kaloreita ja tästä syystä omaa nälkää olisikin terveellisten elämäntapojen varjelemiseksi syytä tarkkailla ennen kuin television laittaa päälle.

Tylsyysnälkä

Kun tietyllä hetkellä ei ole ohjelmassa mitään sen erikoisempaa, hakeutuu moni jääkaapille tutkailemaan, että mitä voisi syödä, vaikka fyysistä tarvetta syömiselle ei olisikaan. Tämän turhan nälän voi oppia tunnistamaan – ja sitä vastaan voi keksiä omia sijaispuhteita, jotta turhia kaloreita ei tulisi napsittua tylsistymisen vuoksi.

Nälkäkiukku

Joskus yllättävä nälkä vaikuttaa mieleen niin vahvasti, että asiat saavat kohtuuttomia mittasuhteita ja kiukku puskee päälle. Laskeva verensokeri voi aiheuttaa kiukkua ja tuloksena on kiukkunälkä, jonka laannuttamiseksi kannattaa tarttua terveellisiin herkkuihin ennemmin kuin sokeripommeihin, jotta kohoavat verensokerit eivät ruokkisi ylireagointia entisestään.

Iltapäivänälkä

Moni on rutinoitunut syömään lounaan ja kotiinpääsy on useille merkki siitä, että jotain olisi hyvä syödä. Näiden kahden ruokailun välille jää kuitenkin helposti väli, jolloin iltapäivänälkä voi yllättää. Iltapäivänälkä kannattaa pyrkiä välttämään varaamalla välipalaa lounaan ja päivällisen välille.

Stressinälkä

Stressaantuneena ihminen on usein vähemmän valikoiva sen suhteen, millaista ruokaa syödään. Stressin yltyessä nälkä usein yllättää, sillä rutiinitkin voivat saada kiireessä kyytiä. Jos tunnistaa oman taipumuksensa stressaamiseen ja sen vaikutukset omiin ruokailutottumuksiin, kannattaa stressinälän varalle varata terveellisiä herkkuja.

Hormoninälkä

Moni nainen joutuu mielitekojen valtaan tietyssä kuukautiskierron vaiheessa. Tähän vaikuttavat erityisesti hormonit. Hormoninälkää on vaikea välttää, mutta sen ajankohdan tunnistaminen osana omaa kuukautiskiertoa voi auttaa naisia taistelemaan epäterveellisiä mielitekoja vastaan.

Visuaalinen nälkä

Jokainen tietää sen tunteen, kun silmien eteen asetetaan jotain todella herkullista. Monelle syntyy tästä näläntunne, vaikka siitä ei olisi ilman eteen asetettua annosta tietoakaan. Kun kyse on visuaalisesta nälästä, ei kannata huijata itseään uskomaan, ett kyse olisi siitä oikeasta nälästä, vaan päättää rehellisesti tarttuuko mielitekoon vai ei.

Juhlallinen nälkä

Monelle ystävien ja sukulaisten tapaaminen tarkoittaa oikeaa ruokajuhlaa – vaikka nälästä ei olisi tietoakaan. Juhlallinen nälkä syntyy silloin kun läheisten seurassa istutaan pöydän ääreen ja herkut odottavat pöydässä. Jos juhlallinen nälkä vie voiton liian usein, kannattaa miettiä sitä, kuinka usein haluaa antaa itselleen luvan herkutella.

Kokeile terveellistä herkkua: Välimeren gratiini

LUE MYÖS:

Osittainen lähde: Health.com

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme