Mainos
Mainos

10 helppoa sääntöä lautaselle – noudata näitä, niin laihdut!

Poimi vinkit siihen, kuinka kymmentä lautastasi koskevaa sääntöä noudattamalla voit onnistua laihtumaan.

Ravitsemusterapeutti Lisa Young listasi Huffington Postille ohjeita, joiden avulla laihtuminen helpottuu. Yllättäen aika moni näistä säännöistä liittyy siihen, kuinka ruoan itsellesi tarjoilet.

Syö pienempiä annoksia

Vuosikymmeniä sitten ihmiset olivat tottuneet syömään paljon pienempiä annoksia. Saman tottumuksen omaksuminen saisi tänä päivänäkin monet laihtumaan. Annosten pienentäminen tukee myös sitä, ettei mistään ruoka-aineesta tarvitse välttämättä luopua aivan kokonaan laihtumisen nimessä.

Leikkaa pienempiä palasia

Ihmisillä on tapana syödä ottamansa pala helposti kokonaan. Täten leikkaamalla jo valmiiksi pienempiä palasia esimerkiksi pizzasta tai piirakasta voi huomaamatta vähentää päivittäin nautittujen kalorien määrää.

Älä haksahda terveysväitteisiin

Tänä päivänä lukuisat elintarvikealan yritykset kauppaavat tuotteitaan mitä herkullisimpien mainoslauseiden saattelemana. Ei kuitenkaan kannata tehdä sokeasti valintaa tuotteiden välillä myynnin edistämiseksi kehitettyjen väitteiden perusteella, sillä tarjolla saattaa olla myös vaihtoehtoja, jotka ovat oikeasti mainostettuja terveellisempiä. Tutustu rauhassa pakkausselosteisiin!

Kaikkea ei tarvitse syödä vähän

Mikäli on tottunut syömään hurjia määriä ruokia, saattaa annoskoon pienentäminen tuntua aivan liian dramaattiselta. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että esimerkiksi vihersalaatteja ja terveellisiä vihanneksia voi hotkia hyvällä mielin runsaastikin, ilman vaikutuksia laihdutustulokseen.

Suosi keittoja

Jos tarkoitus on laihduttaa, saattaa keittoihin panostaminen olla monen kaipaama helppo muutos ruoanlaittotottumuksiin. Keitot täyttävät hyvin nestepitoisuutensa, ja kirkasliemisinä versioina niitä voi usein nauttia hyvällä omatunnolla ilman pelkoa hurjista kalorimääristä.

Mittaa silloin tällöin syömäsi ruokamäärä

Joillekin saattaa tulla yllätyksenä, kuinka paljon ruokaa tulee kerralla syötyä. Tästä syystä kannattaisikin silloin tällöin punnita tai mitata desimitan kanssa nautittava ateria ennen syömistä, jotta jarruttelevan laihtumisen syyksi eivät paljastuisi valtavat annokset.

Osta pienempiä pakkauksia

Vaikka elintarvikkeiden perhepakkaukset ovat usein halvempia, voi laihdutusprosessin käynnistämistä auttaa se, ettei keittiöön osta ruokaa kaikkein suurimpina annoskokoina. Kun paketissa on vähemmän ruokaa, tulee sitä usein myös syötyä vähemmän.

Keskity syömiseen

Jos syö hitaasti, pystyy silloin usein keskittymään entistä paremmin itse syömiseen. Älypuhelimet ja televisio kannattaa jättää ruokailun ajaksi syrjään, mikäli haaveilee laihtumisesta, sillä näläntunteen katoamisenkin tunnistaa helpommin, kun asiaan keskittyy.

Valitse pieni lautanen

Tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että mitä isommalta lautaselta syödään, sitä enemmän ruokaa tulee kerralla lapattua suuhun. Tästä syystä entistä kevyemmästä olosta haaveilevan ei suinkaan kannata valita sitä kaapin suurinta lautasta, vaikka lautaselle olisikin tarkoitus valita terveellistä ruokaa.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme