Mainos
Mainos

10 hyvää syytä syödä pähkinöitä – tiesitkö nämä?

Hiljattaisen tutkimuksen mukaan kourallinen pähkinöitä päivässä pidentää elinikää. Pähkinöissä onkin lukuisia hyviä puolia, joiden vuoksi ne kannattaa lisätä päivittäiseen ruokavalioon.

New England Journal of Medicine -lehdessä julkaistu tutkimus paljasti, että vähintään seitsemän kourallisen viikkoannos pähkinöitä vähensi kuoleman riskiä kolmanneksella. Pitkään onkin jo tiedetty, että kaikenlaiset pähkinät ovat erittäin suositeltava lisä ruokavalioon muun muassa sydänystävällisyytensä vuoksi.

Tässä 10 hyvää syytä syödä pähkinöitä!

1. Pähkinät sopivat myös kasvisruokavalioon

Pähkinät ovat mainio seuralainen viljoille, hedelmille, vihanneksille ja palkokasveille. Kasvisruokavaliosta saattaa herkästi muotoutua kovin hiilihydraattipitoinen ja siitä voi puuttua tärkeitä rasvoja, vitamiineja ja kivennäisaineita. Pähkinät kuitenkin lisäävät ruokavalioon proteiinia ja terveellisiä öljyjä.

2. Pähkinät ovat vähähiilihydraattisia

Pähkinöiden glykeeminen indeksi on matala eli ne eivät aiheuta piikkejä verensokeriin. Pähkinöissä on suhteellisen vähän hiilihydraatteja ja ne hiilarit, joita ne sisältävät, vapautuvat hiljalleen ruoan jälkeen.

3. Pähkinät pitävät kylläisenä

Vaikka pähkinöissä on paljon kilokaloreita, ne pitävät olon kylläisenä, jolloin mieliteot epäterveellisempiin herkkuihin pysyvät poissa. Jotkut tutkimukset ovatkin osoittaneet, että pähkinöiden lisääminen ruokavalioon voi itse asiassa auttaa pudottamaan painoa.

4. Pähkinät ovat runsaskuituisia

Vaikka pähkinöitä ei ehkä pidetäkään kuitupitoisina, niisä on yllättävän paljon liukenevaa kuitua, joka vähentää riskiä sairastua syöpään tai sydänsairauksiin.

5. Pähkinöissä on terveellisiä rasvoja ja öljyjä

Pähkinoissä on runsaasti elimistölle välttämättömiä rasvahappoja kuten linolihappoa ja alfalinoleenihappoa, joita elimistö ei pysty muodostamaan itse. Jos ruokavaliosta uupuu näitä rasvahappoja, voi seurauksena olla ihon kuivuutta, tulehduksia, hedelmättömyyttä, mieliala- ja muistiongelmia sekä sydänsairauksia.

6. Pähkinät ovat hyvä E- ja B-vitamiinien lähde

Pähkinät ja siemenet sisältävät paljon E-vitamiinia, joka toimii kehossa antioksidanttina. Pähkinöissä on myös monia tärkeitä B-vitamiineja, kuten riboflaviinia, niasiinia ja folaatteja.

7. Pähkinöissä on polyfenoleja

Polyfenolit ovat antioksidantteja, jotka suojaavat kehoa vapailta radikaaleilla. Pähkinät sisältävät laajan valikoiman polyfenoleja, niissä onkin muun muassa resveratrolia ja luteiinia.

8. Pähkinöissä on sinkkiä, magnesiumia, kuparia ja seleeniä

Sinkki on elintärkeä hivenaine, jota tiukkaa kasvisruokavaliota noudattavat eivät välttämättä saa tarpeeksi. Magnesiumin puute voi aiheuttaa väsymystä ja ärtyneisyyttä ja lisätä sydänongelmien, diabeteksen ja korkean verenpaineen riskiä. Siksi pähkinöitä kannattaakin napostella. Jos et pidä maksasta tai ostereista, pähkinät ja siemenet ovat paras kuparinlähteesi. Päivittäinen seleenin tarpeesi puolestaan täyttyy jo 2–3 parapähkinästä.

9. Pähkinät kulkevat mukana

Toisin kuin vaikkapa kananrinta tai höyrytetty lohi, pieni pussillinen pähkinöitä kulkee helposti mukana niin salkussa kuin käsilaukussakin. Näin saat kätevästi helpotusta nälän yllättäessä vaikkapa junassa.

10. Pähkinät ovat monipuolisia

Voit syödä pähkinöitä yksinään tai levittää maapähkinävoita leivälle. Voit sirotella pähkinöitä salaattiin tai tehdä niistä vaikkapa gluteiinittoman kuoren kalalle tai kanalle.


(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme