Mainos
Mainos

10 vinkkiä: Syö itsesi hoikaksi!

Jos haaveissa on painonpudotus tai painon säilyttäminen nykyisellään, kannattaa ottaa ruokatottumukset lähempään tarkasteluun. Lue vinkit siihen, miten pidät itsesi solakkana näkemättä nälkää.

Jos haluat vältellä lihomista, löydä uudenlainen suhtautumistapa ruokaan. Lue 10 sääntöä, joiden avulla varmistat, että syöt elääksesi etkä elä vain syödäksesi.

1. Syö, kun sinulla on nälkä

Kun mielesi tekee ruokaa, mieti kumpi haluaa syödä: kehosi vai mielesi? Jos aivosi huutavat ruokaa, yritä löytää joku kaloriton puuhastelu, joka auttaa tekemään olon paremmaksi. Jos ruoka on aina vastaus tylsyyteen, lihot taatusti. Tällöin kannattaa mieluummin keksiä jotain hauskaa tekemistä. Jos ruoka olisi vastaus väsymykseen, lepuuta silmiäsi, venyttele, juo vettä tai pidä tauko. Jos olet oikeasti nälkäinen, syö.

2. Älä syö stressiin äläkä vihaisena, huolestuneena tai järkyttyneenä

Ruoansulatuksesi toimii parhaiten, kun olet rentoutunut, ei silloin, kun stressaat. Voit joko sulattaa ruokasi tai stressata, et kumpaakin.

3. Syö enimmäkseen oikeata ruokaa, älä mitään, mitä et voisi kotona valmistaa

Ajattele asiaa näin: et ole mikään huipputason leipuri, mutta osaisit tehdä kotona gluteenittomia, luonnollisesti makeutettuja kuppikakkuja, eikö? Osaisitko tehdä Mars-patukan ilman ammattitason välineistöä? Niinpä.

4. Vältä ruokia, joista et pidä, vaikka ajattelisitkin, että niitä pitäisi syödä

Kun syöt ruokaa, josta et pidä, elimistösi ja aivosi kapinoivat ja vaativat myöhemmin palkinnoksi herkkuja vaikkapa voikukkasalaatin syömisestä. Syö mieluummin punaista paprikaa tai papuja, jos niistä pidät, ja säästy elimistön kapinoinnilta.

KOKEILE RESEPTIÄ: Broileri-melonisalaatti

5. Jätä väliin ylikypsät, alikypsät, ylimakeat, ylisuolaiset ja huonosti kypsennetyt ruoat

Yksinkertaisuudessaan: vältä huonosti tehtyä ruokaa. Opettele itse tekemään helppoja ruokia kotona tai syö laadukkaissa paikoissa. Kun syöt ruokaa, joka on hyvin tehty, ja sen on tehnyt ruoanlaittoa rakastava ihminen, se maistuu ja tuntuu paremmalta.

6. Syö enimmäkseen tuoretta ruokaa

Pakaste- tai säilykeruoat eivät ole välttämättömiä tai piristäviä. Niissä ei ole niin paljon ravintoaineita kuin tuoreessa ruoassa ja ne harvoin maistuvat yhtä hyvältä. Hemmottele kehoasi ja ruoki sitä tuoreella ruoalla.

7. Syö sellaisten ihmisten kanssa, joista pidät, ja paikassa, josta pidät

Syöminen voi olla intiimi hetki.  Valitse lounas- ja päivällisseurasi kysymällä itseltäsi, kenen seurassa viihdyt. Jos ruokaseuraa ei löydy, mene ulkosalle syömään tai katsele ikkunasta kauniita maisemia.

8. Älä katso televisiota syödessäsi

Televisiota katsellessa tulee syötyä enemmän kilokaloreita, mutta jotkut tv-ohjelmat voivat myös laukaista negatiivisia ja stressaavia tunteita, jotka tekevät ruoansulatukselle hallaa. 

9. Lopeta syöminen, kun olet täynnä

Aterian jälkeinen ähky tekee tyhjäksi kaiken mielihyvän, jota saatoit ruoasta saada. Ajattele, että vatsasi on ämpäri ja voit syödä sen 70-prosenttisesti täyteen. Näin saat kyllä ravintosi ja tulet kylläiseksi, mutta et tule liian täyteen. Jätä loppuruoka myöhemmäksi, jolloin pystyt myös nauttimaan siitä enemmän.

10. Hengitä, pureskele ja hidasta

Mieti, kauanko aikaa sinulla menee yhden aterian syömiseen? Tuplaa se. Jokaisen aterian tulisi kestää noin 30–45 minuuttia. Tämä on helpompaa, jos istut pöydän ääressä etkä tietokoneen edessä tai sohvalla. Ja kun pureskelet ruoan liki nestemäiseksi, pystyt sulattamaan sen paremmin ja saat enemmän irti monista ravintoaineista.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme