Mainos
Mainos

11 ruokaa, jotka auttavat PMS-oireisiin paremmin kuin suklaa

Tietyt terveelliset ruoat auttavat kiusallisiin PMS-oireisiin huomattavasti paremmin kuin makeat herkut tai alkoholi. 

PMS-oireet voivat aiheuttaa muun muassa vatsavaivoja, pääkipua ja mielialojen vaihtelua. Naiset hoitavat varsinkin jälkimmäistä oiretta usein sokeripitoisten herkkujen avulla. Suklaa voi piristää mieltä, mutta se ei varsinaisesti auta oireisiin mitenkään. Sen sijaan on olemassa tiettyjä ruokia, jotka saattavat oikeasti helpottaa PMS-oireita.

1. Artisokka tai parsakaali

Parsakaali ja artisokka sisältävät paljon kuituja ja vettä, jotka helpottavat turvotusta ja epämukavaa tunnetta vatsassa. Välttele sen sijaan ruokia, joissa on korkea suola- tai natriumpitoisuus. Ne ihanan suolaiset sipsit saavat ikävä kyllä vatsasi vääntelehtimään vielä pahemmin.

2. Kvinoa tai popcorn

PMS-oireet voivat aiheuttaa myös kohtuutonta hermojen kiristymistä ja kärsivällisyyden pettämistä normaalia helpommin. Tähän oireeseen on apuna kasveista saatavat hiilihydraatit eli niin kutsutut kompleksiset hiilihydraatit. Kompleksiset hiilihydraatit vapauttavat kehossasi hyvän olon hormoniksi kutsuttua serotoniinia. 

3. Grillattu lohi, chia-siemenet tai kananmunat

Tunnetko olosi usein surulliseksi siihen tiettyyn aikaan kuusta? Lisää ruokavalioosi lohta, kananmunia tai chia-siemeniä. Nämä ruoat sisältävät runsaasti terveellisiä omega 3 -rasvahappoja, joilla on tutkitusti piristävä vaikutus kehossamme.

Älä sorru hoitamaan surullisuuttasi alkoholilla: alkoholi voi pahentaa masentunutta olotilaasi, krapulasta puhumattakaan. 

4. Banaanit

Monet naiset kärsivät univaikeuksista PMS-oireiden aikana. Unettomuus pahentaa myös muita kipuja, koska keho on herkässä tilassa. Syö iltapalaksi banaaneja, joilla on melatoniinin eritystä voimistava vaikutus. Melatoniini rentouttaa lihaksia ja auttaa nukahtamaan helpommin. 

5. Kaali ja pinaatti

Hormoneista johtuva akne yksi kurjimmista PMS-oireista, koska se näkyy kaikille heti ensimmäisellä silmäyksellä. Kaalissa ja pinaatissa on runsaasti A-vitamiinia, joka tekee hyvää iholle. 

6. Kurpitsansiemenet

PMS-oireet voivat myös aiheuttaa inhottavaa päänsärkyä. Tähän ongelmaan voi auttaa magnesium, jota on runsaasti muun muassa kurpitsansiemenissä. Magnesium rentouttaa verisuonien toimintaa, joka on usein avainasemassa päänsäryn syntymisessä.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme