Mainos
Mainos

12 myyttiä terveellisestä ruokavaliosta – "vaaleassa leivässä ei ole mitään ravintoarvoja"

Terveellisestä ruokavaliosta liikkuu paljon sitkeitä myyttejä ja uskomuksia, joilla ei ole mitään perää. Listasimme omituisimmat ja yleisimmät harhaluulot, mitkä liittyvät terveelliseen syömiseen.

Pyrkimys terveelliseen ruokavalioon on elämänmittainen projekti. Eri vuosikymmeninä on usein vallalla aivan erilaisia näkemyksiä siitä, millaiset ruoat oikein ovat terveellisiä. Esimerkiksi sokeria pidettiin joskus harvinaisena ja terveellisenä elintarvikkeena, koska sitä ei ollut saatavilla yhtä helposti, kuin nykyään. Millaisiin kummallisiin terveysmyytteihin tänä päivänä saattaa törmätä? Listasimme muutama erikoista ja omituista uskomusta. 

1. Ruskea kananmuna on valkoista terveellisempää

Valkoisesta on tullut oikea kirosana terveellistä ruokavaliota noudattaville viime aikoina. Kaikki valkoinen tyrmätään. Tässä uskomuksessa ei kuitenkaan ole mitään järkeä. Munan sisältö on pitkälti samanlainen sen kuoren väristä riippumatta. Munan väri riippuu kanan rodusta, ei munan sisällöstä. 

2. Maapähkinävoi on terveellistä, koska siinä on hyvälaatuista rasvaa

Maapähkinävoi sisältää omega 3 -rasvahappoja, mutta sitä pitäisi syödä noin 1500 kalorin verran, jotta saisit siitä saman verran omega 3 -happoja, kuin pienestä palasesta lohta. Ei kuulosta ollenkaan järkevältä!

3. Kalkkuna tai kana on terveellisempää, kuin punainen liha

Kuvittelet, että kanassa tai kalkkunassa on merkittävästi vähemmän rasvaa, kuin punaisessa lihassa. Kanan ja kalkkunan rasvapitoisuus riippuu kuitenkin pitkälti tuotteen prosessoinnista, marinadista ja laadusta. Luomutuotettu riistaliha on luultavasti paljon terveellisempää, kuin tyhjiöpakatut ja marinoidut kanankoivet. 

4. Kaikki napostelu on pahasta

Luulet, että pudotat painoasi syömällä vain kaksi tai kolme kertaa päivässä. Näin ei kannattaisi tehdä, sillä terveelliset, pienet välipalat pitävät aineenvaihduntasi liikkeellä ja vatsasi tyytyväisenä. 

5. Vihannekset ovat aina terveellisiä

Myös vihanneksista saa epäterveellisiä. Terveellisimmillään ne ovat raakoina ja mahdollisimman käsittelemättöminä. Keittäminen haihduttaa vihanneksista runsaasti vitamiineja. Perinteisen nakkikeiton seassa nautitut vihannekset ja juurekset eivät siis välttämättä ole mitenkään erityisen terveellisiä. Syö sen sijaan raakoja tai höyrytettyjä vihanneksia, jos haluat niistä maksimaalisen terveyshyödyn.

6. Puuro pitää nälkää ja on terveellistä

Riippuu ihan puurosta, onko se terveellistä ja kuinka pitkään se pitää nälkää. Pikapuuroissa voi olla paljon lisättyä sokeria ja minimaalisen vähän kuitua. Sen sijaan kokojyväkaurassa, kauraleseissä ja perinteisissä kaurahiutaleissa on runsaasti vatsaa täyttäviä kuituja. Kannattaa myös kiinnittää huomiota, mitä puuron kanssa nauttii. Reilu lusikallinen mansikkahilloa muuttaa kaurapuuron äkkiä sokeripommiksi. 

” ”Puuro pitää nälkää”. Tähän uskovat kaikki lähipiirini vanhemmat naiset. Ja se ei tasan ole totta, koulussakin oli yhdeksältä aina nälkä, kun kahdeksalta söi kotona puuroa.” Nainen 28v.

7. Superfoodit

Monet niin kutsutut superfoodit ovat oikeasti terveellisiä. Se, että lisäät ruokavalioosi pienen annoksen jotain superfoodin maineen saanutta ruokalajia päivässä, ei automaattisesti tee sinusta tervettä ja hoikempaa. Jos tapanasi on nauttia ajoittain alkoholia ja syödä sipsejä, karkkeja ja muuta roskaruokaa, hyvät vaikutukset on vähän niin kuin nollattu pois. Superfoodit eivät ole ihmelääkkeitä, vaikka niin saatetaan monesti uskotella. 

8. Pinaatista saa rautaa ja voimia

Kippari-Kalle taitaa olla syypää tämän myytin syntymiseen. Sarjakuvahahmo saa mielettömät supervoimat syödessään purkillisen pinaattia. Ikävä kyllä sama ei tepsi meihin tavallisiin ihmisiin.

Pinaatissa on rutkasti hyödyllisiä ravintoaineita, antioksidantteja ja rautaakin. Pinaatin sisältämä rauta ei kuitenkaan ole helpoiten imeytyvää laatua. Paremmin rautaa saa esimerkiksi maksasta, ostereista ja punaisesta lihasta. Jos haluat kuitenkin nauttia rautasi pinaatin muodossa, syö sen kanssa jotain C-vitamiinipitoista kasvista tai hedelmää. C-vitamiini parantaa kasvikunnan tuotteista saatavan raudan imeytymistä. 

9. Ruoassa pitää olla rasvaa

Monet tuntuvat uskovan, että ruokaan on hyväkin lisätä voita tai ainakin oliiviöljyä. Pitäähän rasvojakin jostain saada!

Tämä myytti alkaa olla auttamatta vanhanaikainen. Saamme rasvaa väistämättä ruokavaliostamme. Sitä ei tarvitse erikseen lisätä ruokaan, jotta sitä saataisiin tarpeeksi. Jos ohjeessa on neuvottu tietty määrä öljylle tai voille, noudata annettua määrää tai mittaa rasva vähän alakanttiin. Rasvan huoleton lorauttelu, ”vähän sinne päin” -tyyli, johtaa kalorimäärien tuplaantumiseen. 

”Äitini ja isovanhempani jaksavat aina hokea, että kyllä ruoassa pitää rasvaakin olla. Samaan putkeen he yleensä lisäävät, että ihminen tarvitsee rasvaa. Taitaa olla kyseessä vuosikymmeniä vanha uskomus, joka on saanut alkunsa aikoina, kun rasvan saanti ei ollut itsestäänselvyys.” Nainen 24v.

10. Luulet, että kuntosalilaitteiden kaloriarviot menevät täsmällisesti yhteen ruoan kanssa

Jos juoksumaton kalorimittari väittää, että olet kuluttanut 150 kaloria, se ei välttämättä pidä täsmälleen paikkaansa. Laite ei tiedä sykettäsi, kuntoasi eikä luultavasti edes painoasi tai pituuttasi. Ja vaikka kalorinkulutus pitäisikin desimaalin tarkkuudella paikkaansa, määrä ei siltikään mene yhteen syömäsi ruoan kalorimäärien kanssa. Jos kulutat salilla vaikka 300 kaloria, se ei tarkoita automaattisesti sitä, että nyt voit huoletta syödä 300 kalorin leivonnaisen tai namipussillisen.

11. Luotat pakkauksen mainostekstiin

Monessa valmisruoassa lukee kissankokoisilla kirjaimilla, että tuote on terveellinen, vähäsokerinen tai vähäkalorinen. Mehuissa voi lukea, että ne sisältävät esimerkiksi runsaasti C-vitamiinia. Älä usko kaikkea, mitä paketin kylkeen on kirjoitettu. Ota sen sijaan itse selvää, mitä tuote oikeasti sisältää. 

12. Hiilihydraattien vältteleminen

Vaalea leipä ja hiilihydraatit ovat saaneet viime aikoina suorastaan demonisen maineen. Pieni määrä viljatuotteita ei kuitenkaan tee kenestäkään ylipainoista tai uhkaa edes terveyttä kovin paljon. Syö kaikkea kohtuudella sen sijaan, että välttelisit yhtä ruoka-ainetta tietoisesti. Sitä paitsi myös vaaleassa leivässä voi olla vatsalle hyödyllisiä kuituja! 

” Yksi kaveri ei koskaan syö vaaleaa leipää, koska ”siinä ei ole mitään ravintoarvoja”.” Nainen, 27v.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme