Mainos
Mainos

12 outoa faktaa Oktoberfestistä – oluen hinta noussut yli tuhat prosenttia!

Viikonvaihteessa alkaa jälleen Münchenissa Oktoberfest, jota paikalliset kutsuvat myös nimellä ”Wiesn”. Monia matkailijoita houkuttelevat etenkin olutteltoissa ja huvipuistolaitteiden liepeillä myytävät valkoiset makkarat ja suolarinkelit.

1. Oktoberfest ilman alkoholia?

Uskomatonta, mutta totta: Oktoberfestillä ei alun perin tarjoiltu alkoholia laisinkaan. Olutta ja vahvoja alkoholijuomia myytiin ainoastaan festivaalialueen ulkopuolella. Järjestäjät ja kaupunginhallitus ymmärsivät kuitenkin varhain, että alkoholinmyynnin salliminen festivaaleilla olisi järkevää. Vasta sen jälkeen pystytettiin sittemmin perinteeksi muodostuneet olutteltat.

2. Tuhat kertaa kalliimpaa

Oktoberfestin vakiokävijät ovat tottuneet hinnankorotuksiin. Oluen hinta nousee joka vuosi, ja tänä vuonna litrahinta yltää jo 9,85 euroon. Historiallisesti tarkasteltuna hinta on tuhatkertaistunut: vuosien 1950 ja 2010 välillä hinnat nousivat 1081 %. Kippis!

3. Einstein hanttihommissa

Fyysikkonero Albert Einsteinkin on antanut oman panoksensa Münchenin kansanjuhlan järjestämiseen. Vuonna 1896 Einstein oli sekatyömiehenä mukana pystyttämässä Schottenhammel-juhlatelttaa.

4. Yli 130 000 tervehdystä maailmalle

Oktoberfestillä on käytössään oma postitoimisto. Deutsche Post pystyttää vuosittain pääsisäänkäynnin yhteyteen erillisen konttorin, josta voi lähettää tuliaisia ja postikortteja ystäville ja sukulaisille kaikkialle maailmaan.

5. Kauppaa suuremmassa mittakaavassa: yli 60 000 Oktoberfest-tuotetta Ebayssä

Hakusanalla ”Oktoberfest” löytyy Ebayssä tarkalleen ottaen 60 276 tuotetta (haettu 3.9.2013). Oktoberfest-faneille on tarjolla lähes kaikkea mahdollista Dirndl-puseroista erilaisiin valko-sinisiin koriste-esineisiin. Verkkohuutokaupassa saattaa törmätä myös historiallisiin aarteisiin: eräskin keräilijä on myymässä kattavaa 930 oluttuopin kokoelmaansa, joka koostuu yksinomaan Oktoberfest-tuopeista.

6. Kännikalat taiteen silmin

Taideprojekti ”Les désastres de la biere” on omistettu kansanjuhlan pimeälle puolelle: ihmisille, jotka virtsaavat ja oksentelevat ympäriinsä tai sekoilevat muilla tavoin.

7. Myyjien odotusaika: jopa 20 vuotta

Oluen saaminen myyntiin Oktoberfestillä on hankalaa: myyntilupaa anotaan Münchenin kaupunginhallinnolta, joka asettaa hakijan pitkälle jonotuslistalle. Siellä on odotettava, kunnes joku nykyisistä myyjistä päättää jättää festivaalit taakseen ja vapauttaa paikan jonon ensimmäiselle. Lisäksi kyseessä on varsin kallis operaatio: festivaaliteltan pystytys ja purkaminen voi maksaa yhteensä noin 2 miljoonaa euroa. Sen vuoksi festivaaleilta saavat paikan vain kokeneimmat ravintoloitsijat.

8. Yksi mitallinen, ”eine Maß“, vastaa alkoholipitoisuudeltaan 8 snapsia

Alkoholipitoisuus kuulostaa uskomattoman korkealta, mutta kävijöiden suosikkijuoma ei olekaan tavallista olutta – tarjolla oleva olut on valmistettu erikseen tapahtumaa varten. Sen kantavierre on korkeampi ja alkoholipitoisuuskin siten jopa 1,3 % korkeampi kuin perinteisessä vaaleassa oluessa.

9. Lederhosenit Intiasta?

Nahkahousuja (saksaksi Lederhosen) käyttävä saattaa luulla pukeutuvansa perinteiseen baijerilaiseen vaatekappaleeseen. Kuitenkin vuohet, joilta Oktoberfest-nahkahousujen nahka on peräisin, ovat useimmiten laiduntaneet Pakistanissa tai Intiassa.

10. Saksilaisen juomalaulun menestystarina

Kuuluisa saksilainen juomalaulu ”Ein Prosit der Gemütlichkeit” (vapaasti käännettynä ”malja viihtyisyydelle”), jonka kyytipoikana nautitaan reilu kulaus vahvaa olutta, ei itse asiassa ole peräisin Baijerista. Sen kirjoitti muusikko Bernhard Dittrich, joka on kotoisin Chemnitzistä Saksin osavaltiosta.

11. Ensiluokkaista majoitusta

Münchenin hotellihinnat kaksinkertaistuvat Oktoberfestin aikaan. Hinnat säilyvät ennallaan vain luksushotelleissa, esimerkiksi kaupungin kalleimmassa sviitissä. Hotel Vier Jahreszeitenin ”Royal Ludwig Suiten” Carrara-marmorista, vasikannahkaisista lattioista ja ympäri vuorokauden palvelevista hovimestareista pääsee nauttimaan 15 000 eurolla yötä kohti.

12. Paikalliset evakossa

Kaikki paikalliset eivät riemastu kahden viikon poikkeustilasta. Yli 27 000 ihmistä kaikkoaa Münchenistä juuri Oktoberfestin aikaan. Momondon tilastojen mukaan Bangkok, Kööpenhamina, Lissabon, Istanbul ja New York ovat suosittuja matkakohteita tänä vuonna. Kaupunkilomat ovat siis kysyttyjä, ja Bangkok on selvästi müncheniläisten erityinen suosikki.

Lähde: Momondo

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme