Mainos
Mainos

18 rasvanpolton tehostajaa – nämä ruoat auttavat laihtumaan

Poimi ravitsemusterapeutin vinkit siihen, kuinka kesällä kertyneistä kiloista pääsee helposti eroon!

Kesäloma on monelle aikaa, johon herkuttelu kuuluu olennaisesti ja loman jälkeen moni suunnittelee ryhtiliikettä ruokavaliolleen. Ravitsemusterapeutti Fiona Kirk listasi Daily Mail -lehdelle ruoka-aineita, joita syömällä painon voi saada putoamaan ilman, että jatkuva nälkä häiritsee.

– Mitä ravinnepitoisempia ruokia syöt, sitä enemmän laihdut. Silloin ei myöskään ole nälkä koko ajan, Kirk toteaa.

Vähärasvainen liha

Liha on hyvin proteiinipitoista, ja tästä syystä se sopii hyvin laihduttajan ruokavalioon. Suosimalla etenkin broileria ja kalkkunaa voi kehon saada parhaimmillaan kuluttamaan entistä enemmän kilokaloreita.

Kookos

Lisäämällä ruokavalioon kookosta ruoansulatukselle voi antaa kaivattua lisävauhtia. Kookos auttaa parhaimmillaan kehoa polttamaan tavallista enemmän rasvaa.

Kala

Etenkin omega3-rasvahappopitoisuudestaan tunnetut kalat ovat erityisen hyvää ravintoa laihduttajalle. Kalan syöminen vaikuttaa myös niin kutsutun kylläisyyshormonin eli leptiinin eritykseen, joka vaikuttaa siihen, kuinka rasva varastoituu kehoon.

Vihreä tee

Antioksidanttipitoisuutensa vuoksi erityisen terveellisenä pidetty vihreä tee sisältää myös niin kutsuttuja katekiinejä, jotka vaikuttavat suotuisasti aineenvaihdunnan toimintaan.

Avokado

Kuitupitoinen ja hyviä rasvoja sisältävä avokado on erityisen sopiva osa painonpudotusta tavoittelevan ruokavaliota. Etenkin laihdutuskuurin alussa kurniva nälkä on helppo taltuttaa avokadon avulla, sillä se voi auttaa selättämään naposteluhimon.

Vihreät vihannekset

Vihreissä lehtivihanneksissa on paljon paljon A- ja C-vitamiineja, ja ne sopivatkin vitamiinipitoisuutensa vuoksi loistavasti osaksi laihduttajan ruokavaliota. Vitamiinipitoisuutensa vuoksi vihreät lehtivihannekset voivat auttaa stressin hallinnassa, sillä ne vaikuttavat stressihormoneihin niitä vähentävästi.

Kaneli

Myös kaneli voi olla erityisen sopiva lisä laihduttajan ruokavalioon. Kaneli voi vaikuttaa veren glukoositasoihin ja tehdä olosta entistä virkeämmän.

Greippi

Greipin on todettu tutkimuksissa vaikuttavan kehon insuliinitasoihin. Tästä syystä greippi voikin olla erityisen hyvä lisä laihduttajan ruokavalioon, sillä insuliinintuotanto vaikuttaa siihen, kuinka keho varastoi rasvaa.

Kananmuna

Moni aktiivisesti kuntoileva syö säännöllisesti kananmunia, ja yhtenä syynä tähän on niiden korkea proteiinipitoisuus. Myös laihduttajalle proteiinipitoiset kananmunat sopivat erityisen hyvin, sillä ne auttavat muun muassa pitämään nälkää loitolla.

Chili

Chilit vauhdittavat aineenvaihduntaa ja auttavat parhaimmillaan myös polttamaan rasvaa sisältämiensä katekiinien vaikutuksesta. On saatu osviittaa myös siitä, että chilien syöminen voisi edesauttaa nimenomaan vatsan alueelle kerääntyneen rasvan vähenemistä.

Pellavansiemenet

Myös pellavansiemenistä voi olla kovastikin apua laihdutusprosessissa, sillä ne vaikuttavat rasvan varastoitumiseen kehossa.

Tomaatti

Lapsille ei turhaan sanota, että tomaattia on tärkeä syödä sen terveellisyyden vuoksi, sillä tomaatti on tärkeä lisä myös aikuisen ja etenkin laihduttavan aikuisen ruokavalioon sen sisältämien vitamiinien vuoksi. Tomaatin sisältämän lykopeenin on myös todettu suojaavan useilta taudelita ja sairauksilta.

Pähkinät

Tutkimuksissa on todettu, että paljon hyviä rasvoja sisältävät pähkinät osana ruokavaliota voivat helpottaa painonhallintaa ja suojata sekä sydänsairauksilta että diabetekselta.

Cayennepippuri

Voimakas cayennepippuri on oiva lisä laihduttajan ruokavalioon, sillä se vaikeuttaa rasvan varastoitumista kehoon.

Kurkuma

Etenkin intialaisessa ruoassa paljon käytetyllä kurkumalla on suotuisia vaikutuksia painonpudottajalle, sillä sen sisältämä beetakaroteeni suojaa muun muassa maksaa.

Kvinoa

Moni karsii muun muassa perunat ruokavaliostaan, kun tarkoitus on karistaa kiloja. Proteiini- ja vitamiinipitoinen kvinoa voi olla tässä tapauksessa erityisen toimiva perunan korvaaja.

Linssit

Linssit sisältävät paljon kuitua, joka auttaa muun muassa pitämään nälkää loitolla. Linssit auttavat myös pitämään verensokerin erityisen tasaisena.

Parsakaali

Myös parsakaali on oikea kuitupommi, joka sopii erityisen hyvin painoaan pudottavalle myös sen nälkää karkottavien vaikutusten vuoksi.

Lähde: Daily Mail

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme