Mainos
Mainos

4 iltapalaa, jotka auttavat sinua nukahtamaan helpommin

Oletko iltaisin uneliaan sijasta lähinnä ylipirteä tai stressaantunut? Lue lista iltapaloista, jotka voivat auttaa sinua nukahtamaan helpommin.

Unettomuuteen tai nukahtamisvaikeuksiin on monia syitä ja hoitokeinoja. Säännöllinen liikunta auttaa jo paljon nukahtamisvaikeuksien hoidossa. On kuitenkin myös muutamia iltapaloja, joiden syöminen voi rauhoittaa sinua ja helpottaa nukahtamista. 

Japanilaisen Yamaguchin yliopiston tutkijoiden tekemässä tuoreessa tutkimuksessa esitetään, että runsaasti hiilihydraatteja sisältävä iltapala voi auttaa tasoittamaan vuorokausirytmiä. Tutkimus julkaistiin arvostetussa Cell Reports -tiedelehdessä.

Tutkimuksessa todettiin, että insuliinin vapautuminen vaikuttaa ratkaisevasti unirytmiä säätelevään geeniin hiiriin testattaessa. Hiilihydraatit vapauttavat kehossamme merkittävästi insuliinia, jonka seurauksena olo on raukea ja unelias. 

Women’s Health Magazine selvitti, mitkä nimenomaiset ruoat voisivat toimia erityisen hyvin nukuttavana iltapalana. Tärkeätä on, että iltapalan koko pysyy pienenä: illalla ei ole tarkoitus syödä kokonaista, täyttävää ateriaa. 

Täysjyvämurot vähärasvaisella maidolla

Täysjyvämuroissa tai täysjyvämyslissä on sopivasti hiilihydraattia, mutta terveellisessä muodossa. Vähärasvaisessa maidossa taas on tryptofaania, josta muodostuu kehossa hermoston välittäjäaineena toimivaa serotoniinia ja pimeähormonina tunnettua melatoniinia. Runsas melatoniinin tuotanto auttaa nukahtamaan paremmin. Tryptofaania saa erityisesti maitotuotteista, joten lämmin maito yömyssyksi ei ole tuulesta temmattu juttu!

Jäädytetty jogurtti

Kuumilla keleillä jäädytetty jogurtti on ihana iltapala. Se tuo sinulle mukavan viilentyneen olon, jonka avulla nukahtaminen on helteestä huolimatta helpompaa. Jogurtti on myös maitotuote, joten se lisää luonnollisella tavalla kehosi melatoniinitasoa. 

Kokojyväkeksit ja myslipatukat

Jos sinulla on paha tapa rouskutella sohvalla sipsejä juuri ennen nukkumaanmenoa, kokeile vaihtelun vuoksi napostella kokojyväkeksejä tai myslipatukoita. Näistä kevyistä iltapaloista saat hiilihydraatteja, jotka voivat auttaa sinua nukahtamaan, mutta et kohtuuttomasti energiaa. Sipseissä ja muissa suolaisissa naposteltavissa on kyllä hiilihydraatteja, mutta myös paljon rasvaa, suolaa ja sokeria. Liian energiapitoinen ruoka juuri ennen nukkumaanmenoa vain lisää pirteyttä ja nukahtamisvaikeuksia. 

Viipale leipää mantelivoilla

Saattaa kuulostaa eksoottiselta, mutta se todella toimii. Leivässä on sopivasti hiilihydraattia, ja mantelit taas sisältävät runsaasti magnesiumia. Magnesium auttaa lihaksia rentoutumaan ja helpottaa nukahtamista. Jos mantelivoi kuulostaa liian erikoiselta, napostele kuorettomia manteleita sellaisenaan!

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme