Mainos
Mainos

5 asiaa, jotka tekevät lounaastasi epäterveellisemmän – sorrutko näihin virheisiin?

Moni tekee lounalla tietämättään valintoja, jotka eivät ole suinkaan siitä terveellisimmästä päästä.

1. Valitset ruoat mainosten perusteella

Terveellisyydestä on tullut myyntivaltti ja sillä myydään paljon myös tuotteita, jotka eivät todellisuudessa ole hyväksi sinulle – esimerkiksi laihduttajalle sopivat aamiaismurot ja maustetut proteiinirahkat kuuluvat usein tähän kategoriaan. Jotta voisit oikeasti tietää, mikä on terveellistä, sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

Opettele lukemaan tuoteselosteita.

Syö vain ruokaa, joka ei tarvitse tuoteselosteita, eli liha lihana, kasvikset kasviksina ja leipä leipänä. 

On helppoa kuvitella, että salaatti aina laihduttaa ja proteiinipatukka on hyvä välipala, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi pikaruokalan salaatissa voi olla runsaasti rasvaa ja nopeita hiilihydraatteja. 

2. Sorrut lounaspaketteihin

"Kun ostat salaatin, saat lisäksi ranskalaiset ja limun", mainostaa ravintola. Jos ostat lisukkeita ateriasi kylkeen vain siksi, että saat ne ilmaiseksi, tulet syöneeksi turhia kaloreita. Lisäksi usein kylkiäiset eivät ole erityisen terveellisiä. 

3. Syöt lounaasi liian nälkäisenä

On hyvä syödä jo ennen kuin nälkä liimaa navan selkärankaan kiinni, sillä silloin sorrut helpommin mielitekoihin, eikä annoksesi enää olekaan yhtä terveellinen. 

Jos lounasaikasi venähtää usein myöhäiseksi, varaa mukaan terveellistä välipalaa, kuten hedelmiä tai pähkinöitä. 

4. Et tunnista salaatin epäterveellisiä lisukkeita

Krutongeilla ja runsaalla salaatinkastikekerroksella päällystetty salaatti voi olla todellinen kaloripommi. Vaikka kasvikset ovat hyväksi, salaatti ei aina ole terveellisin vaihtoehto, minkä vuoksi on hyvä opetella tunnistamaan ansat. 

Esimerkiksi majoneesikastikkeella kuorrutettu pastasalaatti on yhtä terveellinen kuin annos kermaista pastaa. Lisäksi nopeita hiilihydraatteja sisältävät sämpylät ovat usein salaatin lisuke. 

Myös kastikkeessa voi olla yllättävän paljon sokeria – jos valikoit makean kastikkeen, kuten hunajalla maustetun, se voi sisältää runsaasti sokeria. 

5. Et syö tarpeeksi

Erityisesti laihduttajat voivat jättää annoskoon liiankin pieneksi aamiaisella ja lounaalla, mikä kostautuu illalla, kun nälkä kurisee vatsassa ja kaappiin on unohtunut houkutteleva sipsipussi. 

Syö riittävän suuria annoksia, sillä ruoan antama energia on myös ystäväsi, joka antaa sinulle puhtia päivän koitoksiin. 


 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme