Mainos
Mainos

5 edullista ja terveellistä ruokaa – näitä ravitsemusasiantuntijatkin suosittelevat!

Terveellisen ruoan ei tarvitse olla kallista. Edullisiakin vaihtoehtoja löytyy, kun kauppareissun suunnittelee huolella.

Prevention listasi viisi ruokaa, joiden ostaminen onnistuu tiukemmallakin budjetilla. 

Nahattomat broilerinkoivet

Hyvänä proteiininlähteenä broilerinkoivet sopivat esimerkiksi salaattien seuraksi tai erilaisiin patoihin. Koivet ovat myös halvempia kuin broilerin rintafileet, minkä lisäksi rasvaisempina lihanosina ne ovat maukkaampia ja helpompi valmistaa meheviksi ilman kuivumisen vaaraa.

Pavut

Pavut sisältävät terveellistä kasviproteiinia, ja isoissa paketeissa papuja saa kaupasta hyvinkin edullisesti. Kuivatut pavut vaativat hieman enemmän vaivaa ruoanlaittajalta, mutta niiden kilohinta on kaikkein halvin. 

Kaura

Kaura on terveellinen vilja, jonka on todettu tasapainottavan muun muassa vatsan toimintaa. Kuitupitoista kauraa kannattaa hyödyntää ruokavaliossa monipuolisesti. Kaurapuuro on esimerkiksi aamupalaksi varsin edullinen vaihtoehto.

Bataatti

Bataatti on ravitsemusarvoiltaan jonkin verran parempaa kuin peruna, jossa ei siinäkään ole varsinaisesti mitään vikaa. Bataatista saat kuitenkin enemmän kuitua ja lisäksi myös beetakaroteenia. Kilohinnaltaan varsin edullinen bataatti taipuu ruokaan kuin ruokaan lisukkeeksi.

Kananmunat

Terveellinen proteiininlähde taipuu aamu- ja iltapalojen lisäksi kätevästi myös päivälliseksi, kun kananmunista tekee munakkaan. Kananmunien proteiini on laadukasta, ja suurissa paketeissa hinta yhtä kananmunaa kohtaan jää edulliseksi. 

Lähde: Prevention

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme