Mainos
Mainos

5 mainiota syytä syödä omenoita – tee hyvää terveydellesi!

Omenan syömiseen tuskin tarvitsee tekosyitä – onhan se tunnetusti terveellinen ja herkullinen hedelmä. Tässä kuitenkin viisi terveyssyytä, jotka kannattaa muistaa!

Omena päivässä pitää lääkärin loitolla, kuuluu sanonta, joka voi hyvinkin pitää paikkansa. Omenasta on hyötyä niin liikalihavuutta vastaan taistelussa kuin järjenjuoksun vahvistamisessakin. Lue, miksi omenaa kannattaa syödä!

1. Estää liikalihavuutta

Washingtonin yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan erityisesti Granny Smith -omenalajike sisältää yhdisteitä, jotka voivat estää tiettyjä liikalihavuuteen johtavia vaivoja. LUE LISÄÄ:  Yllättävä tutkimustulos: Tällainen omena auttaa laihtumaan

Muistathan, että omenaa ei kannata kuoria, jos haluaa nauttia sen täysistä terveyshyödyistä. Kuori nimittäin sisältää antioksidantteja, kuituja ja muita hyödyllisia yhdisteitä.

2. Omenoista apua syöpää vastaan

Yhdessä omenassa on keskimäärin 10 prosenttia päivittäisestä C-vitamiinin ja kuidun tarpeesta. C-vitamiinista on huimasti hyötyä vastustuskyvyn parantamisessa ja lisäksi se on yhdistetty matalampaan ruokatorvisyövän riskiin. Ravintokuidun puolestaan ajatellaan vähentävän riskiä sairastua paksusuolen syöpään, luultavasti siksi, että se auttaa painonhallinnassa. Omenan kuorten sisältämällä kversetiinillä on tulehdusta estäviä ja antioksidanttisia ominaisuuksia, jotka voivat auttaa estämään syöpää.

3. Matalampi kolesteroli

Koska omenat sisältävät paljon kuitua, ne ovat hyvä apu kolesterolinhallintaan. Tämä johtuu siitä, että omenoiden pektiini eli eräänlainen liukeneva kuitu, madaltaa huonon LDL-kolesterolin määrää. Keskiverto omena sisältää kuitua 4,4, grammaa eli hyvän osan suositellusta päivätarpeesta, joka on 25–35 grammaa.

4. Vähentää halvauksen riskiä

Valkoisten, mehukkaiden hedelmien, kuten omenoiden, syönti voi auttaa madaltamaan halvauksen riskiä. Erään tutkimuksen mukaan niillä ihmisillä, jotka söivät paljon valkoisia hedelmiä ja vihanneksia, halvauksen riski väheni 50 prosenttia. Omenoiden lisäksi kannattaa napostella päärynöitä ja kukkakaalia.

5. Omenoista on hyötyä aivoille

Omenat voivat lisätä myös aivokapasiteettia. Omenat sisältävät luonnollisia sokereita, jotka elimistö muuttaa energiaksi. Näin ollen omena saattaa tehdä olon pirteämmäksi. Vaihda iltapäivän toinen kahvikuppi siis tähän herkulliseen hedelmään!

LUE MYÖS:

Lähde: Real Simple

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme