Mainos
Mainos

5 merkkiä: Näin käy, jos et syö riittävästi banaania

Banaani on eittämättä yksi kätevimmistä ja parhaista kaliuminlähteistä. Kalium puolestaan on elimistölle tärkeää monestakin syystä. Kalium vaikuttaa niin lihaksiin, nestekiertoon kuin mineraalitasapainoon, mikä tarkoittaa, että sen puute voi näkyä elimistössä erilaisina oireina.

Kalium voi alentaa verenpainetta ja pienentää sydänsairauksien riskiä vuonna 2011 Journal of the American College of Cardiologyssa julkaistun tutkimuksen mukaan.

Seuraavat merkit voivat kertoa kaliuminpuutteesta ja siten korjaantua banaanin lisäämisellä ruokavalioon.

Väsymys

Jos mikään määrä lepoa ei tunnu riittävän ja energiatasot ovat jatkuvasti matalalla, saatat kärsiä kaliuminpuutteesta. Jokainen kehon solu tarvitsee kaliumia toimiakseen. Väsymykseen voi toki olla monta muutakin syytä, kuten muut ruokavalio-ongelmat, stressi tai univaikeudet, mutta jos muut asiat tuntuvat olevan kunnossa, syö lisää kaliumia.

Lihaskrampit tai lihasheikkous

Kaliumilla on tärkeä rooli lihasten ja siten myös sydämen toiminnassa. Kun kaliumtasot ovat matalalla, alkavat lihakset krampata.

Heikotus, huimaus ja kihelmöinti

Kaliuminpuute voi hidastaa sykettä, mikä puolestaan saa tuntemaan heikotusta ja huimausta. Tämä ei ole kuitenkaan kovinkaan yleistä, joten mikäli kärsit heikotuksesta, käy lääkärissä selvittämässä syyt siihen. Oireisiin voi olla monta muutakin syytä kuin kaliuminpuute. Myös kihelmöinti ja puutuminen raajoissa kannattaa selvittää lääkärin vastaanotolla.

Korkea verenpaine

Kaliuminpuute voi aiheuttaa korkeaa verenpainetta ja sydämentykytyksiä.

Turvotus

Jos kehossasi ei ole tarpeeksi kaliumia, on elimistön vaikea tasapainottaa natrium-tasoja, mikä johtaa suolan aiheuttamaan turvotukseen. 

Lähde: Health


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme