Mainos
Mainos

5 tulisen ruuan merkittävää terveyshyötyä

Suuta poltteleva tulinen ruoka tukee terveyttäsi. Tutkimusten mukaan tulinen ruoka muun muassa suojelee keuhkojasi ja vähentää rasvaisen ruuan syömisestä aiheutuvia terveyshaittoja.

Tarjoaa apua laihdutukseen

Kun ihmiset syövät chiliä ennen ruokailua, he ahmivat noin 75 kilokalorin verran vähemmän ruokaa verrattuna tilanteeseen, jossa he eivät syö tulista chiliä. Näin todetaan meta-analyysissä, johon on sisältynyt useimpia tutkimuksia.

Yhdysvaltalaisen Purduen yliopiston tutkimuksessa todettiin myös, että chilipaprikoissa oleva kapsaisiini-niminen kemikaali, joka aiheuttaa suuta polttelevan tunteen, vähentää rasvaisen, suolaisen ja makean ruuan himoa. Tämä kuitenkin päti vain henkilöihin, jotka eivät olleet tottuneet tuliseen ruokaan.

Kun kapsaisiini pääsee suolistoon, se myös vaikuttaa kehon välittäjäaineisiin siten, että ne aktivoivat ja lisäävät ”ruskean rasvan” soluja kehossa, mikä johtaa taas siihen, että kehon lämpötila nousee ja kalorit palavat nopeammin kuin tavallisesti.

Saadaksesi chilistä apua laihdutukseen, lisää ruokaan ainakin puolikas teelusikallinen chiliä ateriaa kohden.

Hengitys helpottuu

Jo vuosisatojen ajan vanhan intialaisen terveysjärjestelmän Ayurvedan lääkärit ovat käyttäneet kurkumaa hengitystiesairauksien hoitoon. Nyt länsimainen lääketiede on viimein saavuttamassa asiassa intialaista lääketiedettä, sillä eläinkokeiden kautta on löydetty todisteita siitä, että kurkuma suojelee keuhkoja ärsykkeiltä, ilmassa olevilta saasteilta ja taudinaiheuttajilta, kuten tupakan savulta, pakokaasulta, pölyltä ja viruksilta.

Näin kurkuma myös vähentää riskiä sairastua astmaan, kurkunpään tulehdukseen, keuhkoputkentulehdukseen tai muihin keuhkosairauksiin. Kurkuman käyttö estää infektion kurkussa ja tukahduttaa NF-kB-proteiinin, joka aiheuttaa tulehduksia ja limaa hengitysteissä.

Mieli kirkastuu

Vaikka tutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa, äskettäin on saatu näyttöä siitä, että rosmariini, viherminttu ja kaneli voivat viivästyttää alzheimerin tautia ja vähentää sen oireita. Erään tutkimuksen mukaan suuri annos rosmariinia ja minttua paransi sellaisten hiirten muistia, jotka kärsivät ikään liittyvästä muistin huononemisesta. Mausteiden antioksidantit saattavat vähentää stressia niillä aivojen alueilla, jotka kontrolloivat muistia ja oppimista.

Laboratoriotutkimuksissa on todettu myös, että kanelissa olevat kemikaalit estävät "hermosotkujen" syntymistä. Vastaavia hermosotkuja syntyy alzheimerin potilaiden aivoissa.

Rasvaisen aterian terveyshaitat vähenevät

Rasvaisen aterian jälkeen kehosi triglyseridipitoisuus, joka on yhdistetty sekä sydäntauteihin että diabetekseen, nousee pilviin. Samalla myös kehossasi oleva insuliini lisääntyy. Insuliinin tehtävä on muuttaa käyttämätön käyttämätön glukoosi rasvaksi.

Pensylvanian osavaltion yliopiston tutkimuksen mukaan näin ei kuitenkaan käy, jos tämä sama rasvainen ateria nautitaan oreganon, kanelin, rosmariinin, paprikan, kurkuman, tai neilikan kera. Kun tutkimukseen osallistuneet söivät rasvaisen aterian, johon oli lisätty edellä lueteltuja mausteita, triglyseridipitoisuus ja insuliinipitoisuus elimistössä olivat alhaisempia verrattuna tilanteeseen, jossa ruokaan ei oltu lisätty mausteita. Tämä johtuu luultavasti siitä, että nämä mausteet -erityisesti kurkuma ja neilikka- sisältävät runsaasti antioksidantteja, jotka parantavat elimistön insuliiniherkkyyttä.

Ruuasta saatavien karsinogeenien määrä vähenee

Kun ruokaa valmistetaan, esimerkiksi grillataan, korkeissa lämpötiloissa, ruokaan syntyy samalla heterosyklisiä amiineja, eli karsinogeenejä. Nämä myrkyt on yhdistetty muun muassa paksu- ja peräsuolen syöpiin sekä vatsa-, keuhko-, rinta-, haima-, ja eturauhassyöpiin. 

Kansasin osavaltion yliopiston tutkimuksen mukaan lihan marinointi käyttäen rosmariinia vähentää lihasta saatavien karsinogeenien määrää noin 60–70 prosenttia. Myös thaimausteiden, kuten kurkuman ja galankajuuren käyttö grillatessa vähentää lihan karsinogeenejä noin 40 prosentin verran.

Jälleen kerran kyse on mausteiden antioksidanteista, jotka estävät karsinogeenien muodostumisen.

Yritäthän myös vältellä makeita grillimarinadeja, sillä lihassa olevat karsinogeenit voivat tuplaantua, tai jopa triplaantua, kun grillatessa käytetään sokeria.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme