Mainos
Mainos

5 työpaikalle sopivaa välipalaa – unohda namit ja limut

Työpaikan jääkaappiin lastataan usein mielialan mukaan kaupasta napattuja, epäterveellisiä pikku välipaloja. Välipaloista muodostuu tärkeä osa ruokavaliotasi, jos syöt niitä joka päivä.

Kerromme, mitä sinun ei kannata syödä töissä välipalaksi, ja mitä sen sijaan kannattaa ostaa!

Pyri tekemään terveellisiä syömisvalintoja pitkin päivää, ja hyvä olosi kasvaa kohisemalla kuin huomaamatta. Kaupasta tulee helposti napattua epäterveellisiä valmisaterioita, pasteijoita ja pieniä namipusseja mukaan töihin, jos ajattelet, että ei kai yksi pieni välipala pahaa tee. Kyllä se tekee, jos sama kuvio toistuu päivästä toiseen.

Pienet valinnat ovat ruokavaliossa isoja valintoja. Pyri siis kiinnittämään huomiota myös välipaloihin, joita syöt päivän mittaan.

Kerromme sinulle muutamia terveellisiä ja täyttäviä välipalaideoita, joita voit alkaa noudattamaan jo vaikka samana päivänä.

1. Syö kreikkalaista jogurttia

Maustamaton kreikkalainen jogurtti tekee hyvää vatsallesi, maistuu hyvältä ja sisältää paljon proteiinia. Jos haluat jogurttiisi makeutta, syö sen kanssa marjoja tai hedelmiä. Tilkka hunajaa sopii myös ihanasti kreikkalaisen jogurtin kanssa. Yritä välttää makeutettuja, kaloripitoisia jogurtteja: niissä voi olla melkein yhtä paljon kaloreita kuin jäätelössä.

2. Napsi naposteluporkkanoita

Naposteluporkkanat ovat hyvä vaihtoehto karkeille ja sipseille, jos olet tottunut pureskelemaan jotain vähän väliä töitä tehdessäsi. Dippaa porkkanoita vaikka hummusdippiin, jos pelkät porkkanat tuntuvat liian terveelliseltä välipalalta. Porkkanoissa on paljon kuitua ja vitamiineja, joten teet kehollesi ison palveluksen, jos vaihdat muut naposteltavat porkkanoihin. Tämä ei tosin sovi avokonttorissa työskenteleville, koska naposteluporkkanoiden syömisestä lähtee melko lailla raivostuttava rouskutusääni.

3. Limut eivät kuulu työpäivään

Jotkut meistä kulauttelevat mielellään sokerisia limuja pitkin päivää töissä. Tämä tapa olisi hyvä lopettaa alkuunsa. Limut ovat sokeripitoisuutensa vuoksi melkein kuin pullotettua karkkia. Myöskään sokerittomien kevytlimujen juominen ei ole hyvä idea, koska niissä ei ole kerrassaan mitään hyödyllisiä ravintoaineita. Toisaalta myös veden loputon litkiminen voi alkaa turhauttamaan jossain vaiheessa työpäivää. Kokeile vaihtelun vuoksi kylmää vihreää teetä tai kaupoissa myytäviä vitamiinivesiä. Tarkista pullon kyljestä, ettei se sisällä lisättyä sokeria. Vitamiinivedet ovat huomattavasti terveellisempi vaihtoehto kuin limut. Lisäksi vihreän teen sisältämät antioksidantit voivat auttaa sinua painonpudotuksessa.

4. Mantelit auttavat painonpudotuksessa

Mantelit sisältävät runsaasti kuituja ja proteiinia, joten ne auttavat pitämään verensokerin pitkään alhaisena. Säilytä manteleita jääkaapissa, niin niiden ravintoarvot säilyvät tehokkaimmin. Manteleita voi huoletta rouskuttaa pitkin työpäivää, vaikka ne sisältävätkin melkoisen määrän rasvaa. Älä kuitenkaan syö paahdettuja tai suolattuja manteleita. Tavalliset mantelit ovat hyvä välipala töihin.

5. Banaanit pitävät vatsasi tyytyväisenä

Banaanit ovat edullinen ja herkullinen välipala työpaikalle. Ne täyttävät vatsasi nopeasti ja tyydyttävät myös makeannälkää. Jos tapanasi on ollut syödä pullakahvit iltapäivällä, syö jatkossa kahvin tai teen päälle tuore banaani. Saattaa kuulostaa tylsältä, mutta kiität valintaasi katsoessasi peiliin myöhemmin. Pullat ja viinerit lihottavat ja saattavat sisältää jopa viisi kertaa enemmän kaloreita, kuin banaani.

Lähde: Men's Health

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme