Mainos
Mainos

6 aineenvaihduntaa kiihdyttävää ruoka-ainetta – kokeile!

Jos aineenvaihduntasi kaipaa piristystä, lisää ruokavalioosi aineenvaihduntaa kiihdyttäviä ruoka-aineita.

Vauhdita aineenvaihduntaasi lisäämällä ruokavalioosi jotain seuraavista ruoka-aineista!

1. Hampunsiemenet: Hampunsiemenet sisältävät alfalinoleenihappoa, jonka tutkimukset ovat osoittaneet kiihdyttävän aineenvaihduntaa.

2. Vihreä tee: Antioksidanttipitoisella vihreällä teellä on useita terveysvaikutuksia. Sen katekiinien on osoitettu vähentävän rasvaa kehosta, mutta lisäksi teen kofeiini toimii stimulanttina, joka lisää elimistön käyttämää energian määrää. 

3. Kananmunat: Nautitpa kananmunat sitten kokkelina tai keitettynä, ne ovat paras aamupala, jota voi kuvitella. Ensinnäkin niiden proteiinit edistävät kalorien palamista. Erään tutkimuksen mukaan kananmunaa sisältävä aamupalaa edisti vähäkalorista ruokavaliota noudattaneiden ylipainoisten ja liikalihavien painonpudotusta 65 prosentilla. Runsasproteiinisen aamupalan syönti luo lisäksi kylläisyyden tunteen ja piristää lepoaineenvaihduntaa jopa koko päiväksi.

4. Mausteinen salsa: Chilipippurien tulisuus potkaisee aineenvaihdunnan kunnolla käyntiin. Erään tutkimuksen mukaan chilin sisältämä kapsaisiini auttaa painonpudotuksessa, sillä siitä on apua kalorien poltossa ja rasvan hajoamisessa. Tuliset chilit jättävät myös olon kylläiseksi, jolloin myöhemminkin päivällä tulee syötyä vähemmän.

KATSO RESEPTI: Tomaattisalsa

5. Vähärasvaiset maitotuotteet: Erään tutkimuksen mukaan runsaasti maitotuotteista saatavaa kalsiumia sisältävä ruokavalio edistää kakkostyypin diabeteksesta kärsivien painonpudotusta. Ilmeisesti tämä johtuu siitä, että liian vähäinen kalsiuminsaanti laukaisee kalsitrioli-nimisen hormonin vapautumista, mikä puolestaan johtaa rasvan varastoitumiseen. Myös toinen tutkimus tuli samanlaiseen lopputulokseen. Sen mukaan vähärasvaisten maitotuotteiden valinta lisää painonpudotusta, mutta sallii silti kalsiumin imeytymisen.

6. Banaanit: Banaaneilla on huono maine, mutta jokseenkin turhaan. Suurikokoisessa banaanissa on liki 500 milligrammaa kaliumia, joka auttaa elimistöä säätelemään kivennäisaineita. Lisäksi kalium saattaa piristää perusaineenvaihduntaa. Myös banaanin sisältämä resistantti tärkkelys on ominaisuuksiltaan aineenvaihduntaa hyödyntävä. Tiesitkö muuten, että erään amerikkalaistutkimuksen mukaan jo banaanin haistelu auttaa hillitsemään ruokahalua?

Hyödynnä chiliä ruoanlaitossa! Kokeile tätä herkullista reseptiä:

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme