Mainos
Mainos

6 askelta onnistumiseen: Syöpöttely kuriin!

Jos jatkuva napostelu ja liika mässäily on heikko kohtasi, kannattaa lukea seuraavat vinkit tämän lihottavan tavan katkaisuun.

Painonhallinta ja -pudotus on haastavaa hommaa, jos käsi käy jatkuvasti sipsipussilla. Lue Women's Health -sivuston vinkit siihen, kuinka voit lopettaa syöpöttelyn!

1. Mikä on nälkäskaalasi?

Sen sijaan, että syöksyisit herkkujen kimppuun ajattelematta, käytä hetki ymmärtääksesi, mitä elimistösi todella on mieltä. Ravintoasiantuntija Kimberly Gomerin mukaan kannattaakin ottaa käyttöön nälkäskaala, jossa 1 tarkoittaa, että tankkisi on täysin tyhjä ja 10 tarkoittaa sitä, että olet enemmän kuin kylläinen ja liki ruokakoomassa. Gomerin mukaan syöminen kannattaisi aloittaa kohdasta 3 ja lopettaa, kun olo on 6:n luokkaa. Silloin olo on kevyt, mutta kylläinen.

Kun siis olet sellaisessa tilassa, jossa voisit kyllä syödä lisää, jos haluaisit, mutta et ole lainkaan nälkäinen, voit laittaa ruoan sivuun.

2. Valitse oikein

Älä keskity vain siihen, kuinka montaa kilokaloria olet syömässä. Sen sijaan huomiota kannattaa kiinnittää ruoan kaloritiheyteen eli siihen, paljonko kilokaloreita on vaikkapa 100 grammassa tiettyjä ruokia. Vihanneksien ja hedelmien kaloritiheys on matalin, tämän jälkeen tulevat kompleksiset hiilihydraatit, kuten kaurapuuro ja ruskea riisi. Tämän jälkeen listalla tulevat vähärasvaiset proteiinit, rasvaiset proteiinit, roskaruoka ja viimeisenä öljyt, joiden kaloritiheys on suurin.

Jos syöt matalamman kaloritiheyden ruokia, saat siis saman verran ruokaa vatsaasi, mutta vähemmän kilokaloreita verrattuna samaan määrään vaikkapa roskaruokaa.

3. Hidasta

Ahmimisen yksi suurimmista ongelmista on se, että aivot saavat signaalin mässäilystäsi 15–20 minuuttia myöhässä ja silloin olet jo ehtinyt syödä enemmän kuin tarpeeksi. Keskity jokaiseen suupalaan ja opettele syömään rauhallisemmin. Näin elimistösi ehtii tajuta kylläisyyden ennen kuin olet jo ylensyönyt.

4. Vaihda ruokaa

Sanotaan, että olet lähestymässä nälkäskaalallasi kuutosta eli vatsasi on melkein täynnä ja sinusta tuntuu, ettet pysty lopettamaan syömistä. Sen sijaan, että jatkaisit saman ruoan syömistä, vaihda se johonkin terveellisempään. 

Yleensä sellainen ruoka, jota tulee ahmittua, on nimenomaan paljon rasvaa, suolaa ja sokeria sisältävää roskaruokaa. Korvaa sipsit parsakaalilla ja pystyt luultavasti lopettamaan syömisen helposti.

5. Ei montaa asiaa kerrallaan

Napostelun ja terveellisen ruokavalion avain on syömisen tiedostaminen. On mahdotonta keskittyä kylläisyyssignaaleihin, jos puhut puhelimessa, katsot televisiota tai olet matkalla jonnekin. Syödessä kannattaakin istua alas ja keskittyä siihen, mitä syö. 

6. Kysy tärkeä kysymys

Jos tunnet hinkua ahmia, vaikka olet juuri syönyt jotain, kysy itseltäsi tekisikö sinun mielesi syödä uuniperuna. 

– Jos et halua uuniperunaa, et ole oikeasti nälkäinen, Gomer kertoo idean vinkin taustalta.

Ideana onkin päätellä, tarvitseeko elimistösi todella ruokaa vai haluatko syödä esimerkiksi stressin vuoksi. Jos söisit mieluusti uuniperunan, se on merkki siitä, että voit syödä, kunnes olet kylläinen. Älä kuitenkaan ahmi mitä tahansa ruokaa!

LUE MYÖS:

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme