Mainos
Mainos

6 keinoa – näin roskaruoka onkin terveellistä

Keventäjänkään ei tarvitse unohtaa kokonaan niin sanottua roskaruokaa ja herkuttelua, jos ruokien valmistuksessa osaa käyttää hieman pelisilmää.

Laihduttaminen ja hampurilaisilla herkuttelu kuulostaa melkein mahdottomalta yhdistelmältä, mutta sen ei tarvitse olla sitä. Unohda pikaruokaloiden valmiit purilaiset ja rasvassa uitetut ranskalaiset ja valmista roskaruokasi itse. Oikeat ja laadukkaat ainekset valitsemalla saat aikaan tuoreen ja herkullisen aterian, joka ei kalpene yhtään ravintolaruoalle.

Jos sinun on kuitenkin pakko päästä pikaruokalaan, pyydä rohkeasti kassalla kevennettyjä versioita. Salaatin kanan ei tarvitse olla friteerattua, vaan voit pyytää sen grillattuna.

1. Valitse proteiini oikein. Vältä rasvaisten lihatuotteiden, kuten makkaran ja pekonin syöntiä. Suosi sen sijaan kalkkunaa, kanaa ja grillattua nautaa.

2. Pizzastakin saa terveellisen, jos ensinnäkin pohjaan kiinnittää hieman huomiota. Tee pohjasta ohut ja valmista se ravitsevasta täysjyvätaikinasta. Täytteeksi sopivat esimerkiksi pinaatti ja ananas. Käytä kinkkua pepperonin sijasta. Neljä pientä palaa pepperonia voi tuoda pizzaan 100 ekstrakaloria. Älä läträä juuston kanssa!

3. Valitse värikkäitä aineksia. Käytä ketsuppia, sinappia ja ruskeaa bbq-kastiketta huoletta. Unohda sen sijaan rasvainen majoneesi. Pikaruokalan majoneesi hampurilaisen välissä voi tarkoittaa jopa 200 kilokalorin lisäenergiaa. Paras vaihtoehto kastikkeeksi onkin tomaattinen salsakastike. Mitä enemmän vihanneksia roskaruoassasi on, sitä parempi.

4. Grillaa, älä paista tai friteeraa. Ja jos menet hampurilaisravintolaan, pyydä tiskillä, että kanasalaattisi kana tulee grillattuna, eikä rasvassa uitettuna.

5. Kiinnitä huomiota annoskokoihin. Kolmen pihvin hampurilaisessa on tietenkin enemmän kaloreita kuin yhden pihvin purilaisessa. Käytä siis maalaisjärkeäsi, äläkä ahtaa hampurilaisen väliin liikaa tavaraa.

6. Valmista myös perunlastut itse! Kyllä, sipsien valmistaminen onnistuu ilman rasvassa uittamista kotioloissa. Tee mandoliini-leikkurilla ohuita viipaleita esimerkiksi rosamunda-perunasta, kuivaa perunat talouspaperilla, mausta haluamallasi tavalla ja laita lastut pystyyn erilliseen kaupassa myytävään sipsiritilään tai tavalliseen munakennoon. Tarkkaile sipsien valmistumista koko ajan, sillä lastut kärähtävät helposti. Yleensä sipsit valmistuvat noin 2-4 minuutissa.

Täydellisen terveellinen hampurilainen

Hampurilaista pidetään usein epäterveellisyyden ilmentymänä ja monien ravintolaketjujen purilaiset varmasti sellaisia ovatkin. Kotioloissa hampurilaisesta voi kuitenkin tehdä melkoisen terveyspommin oikeilla aineksilla.

Illinoisin yliopiston ravinto- ja terveysprofessori Elizabeth H. Jeffreyn ideoima hampurilainen on terveellinen vaihtoehto normaalille purilaisravintolan kaloripommille. Ravinto- ja terveysprofessorin hampurilainen syntyy aineksista, joilla on todettu olevan erilaisia positiivisia terveysvaikutuksia. Jeffreyn mukaan tätä hampurilaista voi pitää suorastaan terveyspommina, sillä sen ainesosat ehkäisevät muun muassa syöpää. Uhohda siis purilaisen välistä majoneesi sekä juusto ja valmista herkkuhamppurilainen näillä ohjeilla:

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme