Mainos
Mainos

6 ruokaa, jotka suojaavat UV-säteilyltä

Joidenkin ruokien on huomattu lisäävän ihon kykyä suojautua auringon UV-säteilyltä. Lue, mistä ruoista on kyse!

Jotkut ruoat lisäävät ihon kykyä suojautua UV-säteilyltä. Ne taistelevat aurinkoa vastaan antioksidanttien avulla ja ovat vieläpä osa terveellistä ruokavaliota. Ruokien sisältämät antioksidantit auttavat taistelussa vapaita radikaaleja vastaan. Näitä radikaaleja – jotka muun muassa vanhentavat ihoa ennenaikaisesti – saattaa muodostua kehossa auringon vaikutuksesta.

Katso, mitkä ruoat tekevät auringosta iholle siedettävämpää:

Omega-3-pitoinen kala

Omega-3-rasvahapoilla on uskomattomia tulehduksia estäviä vaikutuksia. Tutkimukset viittavat siihen, että nämä rasvahapot auttavat soluja suojautumaan vapaiden radikaalien aiheuttamilta tuhoilta, kuten niistä, jotka johtuvat auringosta. Eräs tutkimus paljasti, että tekemällä ruokavaliosta omega-3-pitoisemman voi säästyä joiltain ihosyöviltä.

Punaiset ja oranssit hedelmät ja vihannekset

Lykopeeni on luonnollinen pigmentti ja karotenoidi eli antioksidantti. Sitä on tomaateissa ja muissa punertavissa hedelmissä ja vihanneksissa. Lykopeenin on todettu auttavan suojautumaan joiltain UV:n aiheuttamilta iho-ongelmilta, kuten eryteemalta. Lykopeeni auttaa hävittämään vapaat radikaalit. Beetakaroteenin – myös punaisista ja oransseista hedelmistä ja kasviksista löytyvän karotenoidin – on huomauttu vähentävän ihon palamista auringossa. Myös flavonoideja sisältävien oranssien sitrushedelmien on todettu auttamaan ihoa suojautumaan UV-säteiltä.

Tumma suklaa

Tumman suklaan flavonoidit saattavat parantaa ihon kykyä suojautua tietyn tyyppisiä ihovaurioita vastaan. Flavonoidit muun maussa ehkäisevät UV-säteiden aiheuttamia haittoja, kuten palamista, ja pitävät ihon kosteutettuna sekä lisäävät happisaturaatiota.

Ristikukkaiskasvit

Ristikukkaiskasvit, kuten parsakaali, kaali ja kukkakaali, sisältävät paljon tärkeitä vapaita radikaaleja vastaan taistelevia antioksidantteja. Lisäetuna näiden vihannesten uskotaan estävän niin ihosyöpää kuin muitakin syöpiä. Tutkimukset osoittavat, että parsakaalin versot sisältävät sulforafaania, joka on yhdistetty ihon kykyyn suojautua syövältä.

Vihreät vihannekset ja yrtit

Jos se on vihreä ja siinä on lehtiä, on hyvät mahdollisuudet, että se on hyväksi auringolta suojautumisessa. Tuoreet yrtit, erityisesti persilja, basilika, salvia ja rosmariini, ovat täynnä antioksidantteja. Tummat, lehdekkäät vihreät, kuten pinaatti ja lehtijuurikas, ovat myös täynnä antioksidantteja, kuten polyfenoleja ja karotenoideja, jotka voivat myös luonnollisin keinoin suojata ihoa auringon aiheuttamilta haitoilta. Eräs tutkimus totesi, että vihreitä, lehdekkäitä vihanneksia syömällä saattaa pystyä estämään ihosyövän uusiutumisen.

Vihreä ja musta tee

Vihreässä ja mustassa teessä on polyfenoleja, jotka auttavat lopettamaan syövän kehittymisen rajoittamalla veren virtausta syöpäalueelle. Jotkut tutkimukset ovat todenneet, että vihreä tee voi myös auttaa estämään ei-melanoottista ihosyöpiä.

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme