Mainos
Mainos

6 yleistä virhettä – tästä syystä et laihdu

Kiinnitä huomiota näihin kuuteen huonoon tapaan ja voit saada painonpudotukseen vauhtia!

Men’s Health -sivusto listasi kuusi huonoa tapaa, jotka voivat lihottaa. Laihduttaakseen kannattaa aluksi kiinnittää huomiota näihin tapoihin. Kaikkia ei kannata kuitenkaan lopettaa kerralla, sillä viimeaikaisten tutkimusten mukaan ihmisen tahdonvoima ei riitä moneen muutokseen kerralla.

1. Aterioiden jättäminen välistä

Aterian jättäminen välistä sotkee ruokahalun hallinnan ja vaikuttaa myös tahdonvoimaan. Jos jätä ruoan kokonaan syömättä, aivoilla ei ole energiaa kieltäytyä epäterveellisistä houkutuksista.

Helppo yleinen muistisääntö päivän aterioihin on se, että syö kolme ateriaa päivässä, jossa kussakin on noin 500 kilokaloria per annos. Tämän lisäksi pitäisi syödä vielä kaksi 200–300 kilokalorin välipalaa. Tärkeintä on muuttaa omaa ajatustapaansa. Painonpudotuksessa ei ole kyse itsensä kiduttamisesta, vaan uusien rutiinien luomisesta. Liika rajoittaminen saattaa johtaa lopulta ylensyöntiin.

2. Hotkiminen

Keholle on hyvä antaa aikaa, jotta ehdit tunnistaa milloin olet täynnä, etkä syö enää sen jälkeen. Itseltään ei tarvitse kieltää ruokaa, mutta ruoka kannattaa syödä hitaammin.

Ruoan syömiseen on tärkeä keskittyä, eikä samalla kannata lukea lehteä tai katsoa televisiota. Kehoa kannattaa kuunnella, jotta tietää milloin on syönyt tarpeeksi.

3. Herkuttelu viikonloppuisin

Koko viikonlopun kestävä herkuttelu voi aiheuttaa ongelmia seuraavalla viikolla. Tuoreessa tutkimuksessa on huomattu, että jo kolmessa päivässä tyydyttyneet rasvat estävät leptiini-hormonia säätelemästä ruokahalua. Jos syö koko viikonlopun pelkkää roskaruokaa, se voi johtaa ylensyöntiin myös maanantaina.

Hyvä vinkki tähän on pitää viikossa yksi herkuttelupäivä, eikä herkutella koko viikonloppua!

4. Suolaiset välipalat

Suola saa aikaan sen, että ahmimme huomaamattamme. Näin käy usein elokuvissa popcornien kanssa tai kotona sipsipussin kanssa. Suolan himo lähtee kuitenkin pois jo kahdessa viikossa, jos ruokavalionsa muuttaa vähäsuolaisemmaksi.

Suolaiset herkut kannattaa korvata jollain muulla rouskuvalla, kuten porkkanalla. Kokeile olla lisäämättä suolaa ruokaa laittaessa ja lisää sitä tarvittaessa vasta hieman lautaselle. Lisätessä suolaa vasta lautasella tarvitsee pienemmän määrän suolaa, jotta se maistuu.

5. Alkoholin juominen

Alkoholissa on runsaasti kaloreita ja sen juominen kannattaa lopettaa halutessaan pudottaa painoa. Kaksi olutta illassa ei ehkä kuulosta suurelta määrältä, mutta viikossa se tuo jopa 2000 ylimääräistä kilokaloria. Tämä vastaa kokonaisen päivän kalorimäärää.

Turhien kaloreiden lisäksi alkoholi vähentää myös tahdonvoimaa ja saatat sortua epäterveelliseen ruokaan. Kokeile olla aluksi viikko juomatta ja katso, kuinka se vaikuttaa painoosi. 

6. Television edessä syöminen

Tutkimuksissa on selvinnyt, että syödessään television edessä ihminen syö lähes 300 kilokaloria enemmän kuin muuten. Ja mitä enemmän televisiota katsoo, sitä vähemmän liikkuu. Jos välttämättä haluaa katsoa televisiota, kannattaa aika hyödyntää kuntoilemalla samalla. Tai käy ensiksi kuntoilemassa ja palkitsee itsensä sen jälkeen television katselulla.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme