Mainos
Mainos

7 lihottavaa juomatottumusta – sorrutko näihin?

Jos ihmettelet, miksi painosi nousee kilo kerrallaan, ota selvää, sorrutko kenties seuraaviin juomismokiin!

Painonhallintaa mietittäessä usein tulee pohdittua vain ruoan vaikutuksia vyötärönmittaan. Vaikka kiinteä ruoka onkin valtava kilokalorien ja rasvan lähde, myös juomat voivat vaikuttaa vaa'an lukemiin huomattavasti. Kilot kertyvät salakavalasti, sillä juomat on hieman turhankin helppo kulauttaa kurkkuun.

Nämä seitsemän Women's Health -sivuston listaamaa juomistottumusta voiva tehdä painonhallinnan hankalaksi.

1. Vihreät mehut

Vihermehujen juominen tuntuu nopealta tavalta tehdä elimistölle hyvää, mutta sillä voi olla varjopuolia. Moni vihermehu voi olla oikeasti hedelmämehua, jota on terästetty vaikkapa spirulinalla, jotta se vaikuttaisi terveemmältä. Niinpä nämä mehut ovat oikeita sokeripommeja hyvinkin tiiviissä muodossa. Mukillisessa voikin olla jopa satoja kilokaloreita.

Toki hedelmät ovat täynnä ravintoaineita, mutta mehustaminen vie terveyshyötyjä. Mehumuodossa kuidut katoavat, joten juot vain paljon sokeria ilman keinoa säädellä sen vaikutuksia elimistössä.

2. Et juo tarpeeksi

Veden juominen auttaa suojelemaan elimistöä vapailta radikaaleilta. Moni ei kuitenkaan juo tarpeeksi päivän aikana. Jano tulkitaan näläksi ja tulee syötyä pitäisi juoda. Pahinta on, että elimistö tottuu nestehukkaan ja yrittää selviytyä vähemmällä. Olosi voi tuntua hyvältä, mutta jo kahden prosentin nestehukan on todettu vaikuttavan heikentävästi suoritukseen – mukaan lukien liikuntaan, joten et saa siitäkään kaikkea hyötyä irti.

3. Olut

Alkoholia pidetään yleisesti ottaen painoa nostavana tekijänä, mutta on olemassa tapoja nauttia lasillisia ilman, että vyötärönmitta paisuu. Parhaita juomavalintoja ovat esimerkiksi viini ja samppanja tai jollain alkoholilla höystetty kivennäisvesi. Oluen kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Olivatpa kyseessä hiilihydraatit tai gluteeniherkkyys, olut voi vaikuttaa painonnousuun tai vähintääkin turvotukseen. Lisäksi juot varmasti enemmän olutta kuin muita juomia tunnelmaan päästäksesi, joten tulet juoneeksi myös hirveän määrän kilokaloreita.

4. Liian isot smoothiet

Smoothiet ovat hyvä keino tankata terveellisiä ainesosia, mutta niiden juominen saattaa merkitä aivan liikaa kilokaloreita. Kohtuudella nautittuna smoothiet ovat hyviä, mutta esimerkiksi näennäisesti terveellisten maapähkinävoin, chia-siemenien, pellavansiemenien ja kookosöljyn lisääminen voi tehdä smoothiesta äkkiä satojen kilokalorien pommin. 

Älä lisää smoothien ainesosia silmämääräisesti, vaan mittaa ne tarkasti. Voit myös lisätä juomaan proteiinijauhetta, jolloin tulet nopeasti kylläiseksi.

5. Kevytlimujen kittaus

Vaikka kevytlimut kuulostavat terveellisemmältä vaihtoehdolta, ne ovat ihan yhtä huono valinta kuin tavalliset limutkin. Niiden juominen saattaa jopa lisätä makeanhimoa. LUE MYÖS: Light-juomat voivat lisätä makeanhimoa – tässäkö syy?

6. Alkoholin aiheuttamat mieliteot

Jos ilta on kulunut drinkkejä nautiskellen, on vaikea vastustaa perinteistä aamuyön pizzaa. Kannattaakin muistaa tämä, jos mielii pudottaa painoa ja nautiskella drinkkejä kenties vain pari.

7. Liikaa kahvia

Pieni piristys kofeiinia voi olla hyvä tapa parantaa suoritusta niin salilla kuin toimistolla, mutta liika on liikaa. Kahvi lisää adrenaliinin tuotantoa, jolloin olet terävämpi ja treenaat paremmin. Mutta jos juot useamman kuin kolme kuppia päivässä, et saakaan hyödynnettyä adrenaliinipiikkiä. 

Lisäksi kannattaa muistaa, että vaikkei kahvi mustana aiheutakaan painonnousuna, sillä mitä kahvin sekaan laitat, on kyllä merkitystä.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme