Mainos
Mainos

7 ruokaa, joilla on yllättävät terveyshyödyt – tiesitkö näitä?

Lue, mitä hyötyjä terveydelle on esimerkiksi siitakesienistä tai vesimelonimehusta!

On aina ilahduttavaa, kun syö jotain herkullista ja tietää, että saa samalla nauttia syötävän ruoan terveyshyödyistä. Tiedät esimerkiksi varmasti, että runsaskuituinen ruoka pitää kylläisenä ja C-vitamiini tehostaa vastustuskykyä, mutta joissain ruoissa on yllättäviäkin hyötyjä terveydelle.

Lue mielenkiintoiset terveysfaktat:

1. Olutmarinadi lihalle

Grillaa lihasi olutmarinadissa, sillä se saattaa vähentää karsinogeenisten yhdisteiden muodostumista lihassa. Näin ainakin väittää tuore tutkimus, jonka mukaan tummassa lagerissa liotetussa lihassa muodostuu 68 prosenttia vähemmän syöpääkin aiheuttavia polysyklisia aromaattisia hiilivetyjä verrattuna marinoimattomaan lihaan.

2. Paprika

Vuonna 2013 tehdyn tutkimuksen mukaan paprikoita kannattaa syödä vähintään 2–4 kertaa viikossa, sillä tämä terveellinen tapa pudottaa 30 prosentilla riskiä sairastua Parkinsonin tautiin.

3. Vesimelonimehu

Outoa, mutta totta: vuonna 2013 tehdyn tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että jos siemailet hieman vesimelonimehua ennen liikuntasuoritusta, selvinnet treenistä ilman lihaskipuja. Tämä johtuu luultavasti vesimelonin sisältämästä aminohaposta, L-sitrulliinista, joka parantaa verenvirtausta.

4. Pähkinät

Viime marraskuussa tehty tutkimus paljasti, että päivittäinen pähkinöiden syöminen voi pudottaa kuolleisuusriskiä. Iltapäivän välipalaksi kannattaakin nauttia kourallinen pähkinäsekoitusta.

5. Siitakesienet

Kantasienistä – joihin siitakesienikin lukeutuu – löytyvä yhdiste saattaa auttaa hävittämään HPV-infektion tartunnan saaneista kudoksista. Tuoreen tutkimuksen yllättävät tulokset ovat vasta alustavia, mutta siitakesienet ovat täynnä kuitua ja B6-vitamiinia, joten terveellisiä ne ovat joka tapauksessa.

6. Rapsiöljy

Viime vuonna tehdyn tutkimuksen mukaan rapsiöljyä sisältävien smoothieiden nauttiminen voidaan yhdistää vähentyneeseen vatsarasvaan. Liikaa öljyä ei ruokavalioon kannata kuitenkaan sisällyttää.

7. Tumma suklaa

Tanskalaistutkijoiden mukaan tumman suklaan nauttiminen kohtuudella voi auttaa välttämään mieliteot roskaruokaan. Lisäksi sveitsiläistutkijoiden mukaan tummaa suklaata syömällä voi välttää stressin aiheuttamat aineenvaihdunnalliset vaikutukset.

Tiesitkö näitä? Katso kätevät paprikaniksit:

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme