Mainos
Mainos

6 tapaa: Vähennä suolan määrää ruokavaliossa

Suolan määrää ruokavaliossa on joskus vaikea kontrolloida. Vaikket koskaan lisäisi ruokiisi suolaa, saatat silti tulla saaneeksi liikaa natriumia ruoastasi. 

Jotta saisit suolankäyttösi hallintaan, kokeile seuraavia vinkkejä. Ota yksi vinkki päivittäin käyttöön ja ensi viikolla käytät suolaa jo rutkasti vähemmän, puhumattakaan siitä, että turvotus kehossasi vähenee!

1. Mausteita!

Panosta hyvin koostettuun maustehyllyyn. Käytä vahvoja mausteita, joiden kanssa et kaipaa enää suolaa.

2. Mikä merkintä?

Panosta "vähäsuolainen"- tai Sydänmerkki-merkityillä merkeillä varustettuihin ruoka-aineisiin.

3. Tee hieman enemmän

Jos syöt jatkuvasti valmisruokia, panosta itseesi ja terveyteesi tekemällä edes yksi ateria viikossa alusta loppuun itse – mieluiten tietysti useampia.

4. Varo leipää

Leipä on yksi suurimmista suolanlähteistä. Valitse siis tarkkaan, mitä leipää syöt.

5. Täysrasvaa?

Joskus vähärasvaiset ja -kaloriset ruoat sisältävät enemmän natriumia (tai sokeria!) kuin täysrasvaiset tuotteet. Tällä pyritään peittämään puuttuvaa makua.  Joskus kannattaakin suosiolla valita enemmän rasvaa sisältävä tuote.

6. Taltuta mieliteko

Joskus yksinkertaisesti tekee vain mieli jotain suolaista. Anna silloin mielihalullesi periksi, sillä muutoin sorrut syömään myöhemmin vielä enemmän. Natustele vaikka pistaaseja. Niiden pitäisi viedä terä pahimmalta suolanhimolta. Lisäksi saat runsaasti antioksidantteja. Kaiken lisäksi niiden kuoriminen tekee syömisestä hitaampaa, joten et tule syöneeksi kuitenkaan liikaa.

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme