Mainos
Mainos

7 tehokeinoa: Näin pääset vihdoin irti sokerikoukusta!

Sokerin tuottamaa mielihyvän tunnetta aivoissa, ja sokeririippuvuutta itseään on verrattu jopa huumeriippuvuuteen. Jos siis tunnistat syöväsi ja himoavasi sokeria usein, lienee aika harkita sokerikierteen katkaisemista.

Näillä neuvoilla pääset irti sokerikoukusta:

1. Älä korvaa sokeria makeutusaineella

Tutkimukset osoittavat, että sokerin korvaaminen keinomakeutusainella on kuin korvaisi tupakan sikareilla. Saat nimittäin edelleen himoamaasi makeaa, joten et pääse todella eroon itse ongelmasta, eli makeanhimosta. Yritä sen sijaan muuttaa ajattelutapaasi makeita herkkuja kohtaan ohjaamalla ajatuksesi pois makeasta. Noin kolmen kuukauden päästä sokerin syönnin lopettamisesta ruoka-ainehimosi vaihtavat suuntaa luonnostaan.

2. Ala urheilla ja lisää maitotuotteita ruokavalioosi

Aivojen välittäjäaine serotoniini vaikuttaa ihmisen mielialaan, ja säätelee myös makeanhimoa. Serotoniinin puute kehossa voi siis aiheuttaa ruokahalun ja makeanhimon lisääntymistä. Eräs tutkimus on osoittanut, että maidon sisältämän heraproteiinin nauttiminen lisää aivoissa mielialaan vaikuttavaan serotoniinin määrää. Myös liikunnan harrastamisella ja seratoniini lisääntymisellä on todettu olevan yhteys.

3. Hyvästele vähärasvaiset tuotteet

Vähärasvaisten ruokatuotteiden ongelma on se, että kun tuotteesta poistetaan rasvaa, lisätään siihen vastaavasti usein maun saavuttamiseksi normaalia enemmän sokeria. Tietämättäsi saatat siis kevyt-tuotteita syömällä lisätä kaloriannostasi ja pahentaa sokeririippuvuuttasi entisestään.

4. Paranna nukkumistapojasi

Vuonna 2013 tehty tutkimus selvitti, että ihmisen unirytmi vaikuttaa olennaisesti siihen, miten tämä syö. Ihmisen kyky vastustaa kiusausta syödä makeita ja kaloripitoisia herkkuja heikkonee huomattavastit tämän ollessa väsynyt.

5. Pidä välipalaa aina lähellä

Impulssimainen herkkujen ahmiminen ja napostelu vähenee, mikäli lähettyvillä pitää aina terveellisiä välipalavaihtoehtoja. Selvitä siis, millaisina hetkinä sorrut helpoiten herkkuihin, ja pidä mukanasi terveellistä naposteltavaa kyseisten hetkien varalle.

6. Syö purukumia

Vuonna 2009 tehty tutkimus osoittaa, että henkilöt, jotka pureskelivat purukumia tunneittain ja vähintään kolme tuntia iltapäivällä, tunsivat normaalia vähemmän houkutusta makeisiin naposteltaviin. Pidä siis purukumipakettia taskussasi siltä varalta että makeanhimo iskee.

7. Älä unohda kehosi tärkeyttä

Yksi tehokkaaksi todettu keino sokeriaddiktion hoitoon on paljon simppelimpi kuin tulisi ajatelleeksi. Muistuta itseäsi toistuvasti siitä, kuinka suurta hallaa jatkuva sokerin syönti kehollesi aiheuttaa. Keskity siis olenaiseen, äläkä unohda, että sokerin syönnin vähentäminen on hyväksi kehosi terveydelle monella eri tapaa - ei vain siksi, että se pitää painosi kurissa.

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme