Mainos
Mainos

7 tehovinkkiä – näin syöt terveellisesti ja säästät rahaa!

Terveellistä ruokavaliota voi noudattaa myös pienellä budjetilla. Näiden vinkkien avulla voit muuttaa ruokailutottumuksiasi terveellisempään suuntaan jo tänään.

Ota talteen nämä 7 yksinkertaista mutta tehokasta vinkkiä:

1. Vältä eineksiä

Einestuotteiden ostaminen on usein paljon kalliimpaa kuin ruokien valmistaminen alusta asti itse. Älä siis osta enää valmisruokia, vaan opettele tekemään ruoat itse. Valmistamalla itse ruokasi, voit myös vaikuttaa siihen mitä ruoka sisältää, ja kontrolloida ruoka-annoksen kalorimäärää.

Tehdessäsi vaikkapa makaronilaatikkoa, käytä ruokaan puolet vähemmän lihaa korvaamalla osa lihasta vihanneksilla. Käytä munamaitoon täysmaidon sijasta rasvatonta maitoa. Boikotoimalla eineksiä voit säästää sekä lompakkoasi että terveyttäsi!

2. Juurekset suosioon

Suomalaiset juurekset kuten porkkana, peruna, punajuuri, lanttu ja palsternakka ovat edullisia ja superterveellisiä raaka-aineita. Juureksia pystyy käyttämään myös todella monipuolisesti ruoanlaitossa: kokeile juureksia grilliherkkuina, laatikkoruoissa, uunijuureksina, keitoissa, raasteina ja salaateissa.

3. Palkokasvit käyttöön

Suomalaiset arastelevat usein erilaisten palkokasvien käyttöä ruoanlaitossa. Pavut, linssit ja herneet ovat kuitenkin edullinen, proteiinirikas ja terveellinen vaihtoehto lihalle. Palkokasvit muokkautuvat myös monipuolisesti käytettäväksi mitä erilaisimmissa ruoissa. Kokeile palkokasveja salaateissa, muhennoksissa, risotoissa ja keitoissa.

4. Ei ole kaurapuuron voittanutta

Unohda kalliit aamiaismurot, terveysmyslit sekä jugurttijuomat. Kaurapuuro on aamiaispöydän kuningas sekä terveellisyydessään että edullisessa hinnassaan. Kaurapuuro sisältää runsaasti terveydelle, ruoansulatukselle ja aineenvaihdunnalle tärkeää kuitua, sekä muun muassa kolesterolia alentavaa ravintokuitua nimeltä beetaglukaani. Jos et ehdi haudutella puuroa joka aamu pitkiä aikoja, osta muutamassa minuutissa puuroksi valmistuvia pikakaurahiutaleita.

5. Suosi kausituotteita

Suosi parsaa keväällä, mansikoita ja uusia perunoita kesällä, omenoita syksyllä ja mandariineja talvella. Kausituotteita suosimalla pidät tuoreisiin vihanneksiin ja hedelmiin käyttämäsi budjetin helpoiten aisoissa. Osta vihanneksia ja hedelmiä sen mukaan, mitä milloinkin on tarjouksessa. Vaikka aina normaalisti ostaisit salaattiisi tomaatteja, kannattaa tomaatit niiden ollessa kalleimmillaan jättää ostamatta. Kokeile tällöin salaattiisi vaihteeksi jotain muuta: porkkanaa, kukkakaalia tai paprikaa.

6. Unohda virvoitusjuomat

Virvoitusjuomien ostaminen kotiin on rasite sekä lompakollesi että terveydellesi. Sokeripitoiset virvoitusjuomat ovatkin todellinen vihollinen hampaillesi ja linjoillesi. Älä siis raahaa jääkaappiisi enää limuja tai kivennäisvesiä pullossa. Vaikka kivennäisvesissä ei olekaan limujen lailla sokeria, käy pullovesien ostaminen pitkän ajan kuluessa kalliiksi. Miksi siis ostaa vettä pullossa, jos voit juoda raikasta vettä suoraan hanasta? Juo tästä lähin ruoan kanssa aina mehun tai limun sijaan vettä, ja teet terveydellesi suuren palveluksen!

7. Käytä mielikuvitusta

Käveletkö ruokakaupassa aina samaa reittiä ostaen joka kauppareissulla samat tutut ja turvalliset tuotteet? Tämä saattaa olla syy siihen miksi kuvittelet, että terveellisesti syöminen on kallista. Seuraavan kerran kun siis menet kauppaan, tutki kaupan hyllyjä laajemmin kuin normaalisti. Näin saatat löytää uusia ruokia päivittäiseen ruokavalioosi, ja huomata, etteivät terveelliset ruoat välttämättä ole kalliita. Sinun vain tulee käyttää aikaa ja mielikuvitusta löytääksesi oikeat tuotteet.

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme