Mainos
Mainos

7 terveellistä tapaa, jotka kannattaa omaksua

Haluaisitko elää terveellisemmin? Lue, mitkä rutiinit kannattaa omaksua!

Nämä seitsemän yksinkertaista tapaa omaksuttuasi pystyt elämään huomattavasti terveellisemmin.

1. Terveellisiä ruokia kaappiin

Tuppaamme syömään niitä ruokia, joita ostamme ja joita kotoa löytyy. Tämän vuoksi onkin tärkeää kerätä kaappeihin terveellisiä ruokia. Pidä tuoreita hedelmiä ja vihanneksia saatavilla sellaisessa paikassa, josta pystyt tarttumaan niihin helposti. Kokeile vaikka pikkuporkkanoita, omenoita, päärynöitä ja marjoja. Osta täysjyvää valkoisen vehnän sijaan ja pidä lähettyvilläsi myös terveellisiä proteiininlähteitä, kuten pähkinöitä ja siemeniä sekä kananmunia. Yritä pitää limut, keksit ja sokeriset murot kaukana kotoasi.

2. Syö istuen

Kun syöt ateriasi istualtasi, tuppaat syömään hitaammin, nauttimaan ruoastasi ja kenties syömään vähemmän kuin seisaaltaan hotkiessasi. Jos haluat kauhallisen jäätelöä, laita se kulhoon ja istu alas nauttimaan. Älä syö suoraan purkista seisaallasi.

3. Juo vettä nestemäisten kalorien sijaan

Yksinkertaisin tapa leikata ruokavaliosta turhia kilokaloreita ja sokeria on jättää pois nestemäiset kilokalorit: mehut, limonadit ja kaupan valmissmoothiet. Näissä juomissa ei ole ravintoarvoa, vaan juot vain tyhjiä kilokaloreita. Yritä siis kehitellä itsellesi tapa juoda vettä. Pysyt nesteytettynä ilman yhtään turhaa kilokaloria. Kokeile myös juoda lasi vettä ennen ateriaa tai välipalaa ja saatat huomata syöväsi vähemmän kuin normaalisti.

4. Napostele hedelmiä perunalastujen sijaan

Hedelmiä tulee syötyä helpommin, kunhan ne vain ovat näkyvillä ja saatavilla. Samalla tavalla tulee tartuttua sipsipussiin tai suklaapatukkaan, jos ne ovat näkösällä. Heitä siis omena laukkuun töihin lähtiessäsi, jotta sinulla on valmis välipala mukana, kun sitä kaipaat. Syö myös hedelmiä tai marjoja aamiaisella. Heitä vaikka kourallinen marjoja jogurtin tai kaurapuuron sekaan.

5. Syö värikäs salaatti joka päivä

Salaattien syöminen on hyvä tapa saada monipuolisesti ravintoaineita ilman turhia kilokaloreita. Eri väriset vihannekset tarjoavat erilaisia ravintoaineita, joten on paras syödä kaikenvärisiä.

6. Pureskele hyvin

Kun pureskelet ruoan hyvin ja kiinnität huomiota siihen, mitä syöt, tulet syöneeksi hitaammin ja luultavasti syöt myös vähemmän. Elimistöllä kestää vartin verran rekisteröidä kylläisyys, joten hitaus kannattaa.

7. Laita loput ruoasta pois

Jos jätät vuokaan jääneen ruoan keittiön tasolle huutamaan kutsuhuutoaan, on sitä vaikea vastustaa. Laita siis loppuruoka jääkaappiin, kun olet ottanut annoksesi.

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme