Mainos
Mainos

8 ruokaa, joita ravitsemusterapeutit syövät lähes päivittäin – ota nämä osaksi ruokavaliotasi ja voi hyvin!

Haluatko syödä kuten ravitsemusalan ammattilainen? Siinä tapauksessa, ota seuraavat kahdeksan ruokaa osaksi päivittäisiä rutiinejasi. 

10 suosikkiherkkua, jotka aiheuttavat eniten riippuvuutta – kuinka montaa videon herkuista himoitset? 

Kuvittele keittiösi isoksi lääkekaapiksi; valitsemalla oikeita raaka-aineita oikeassa suhteessa, teet palveluksen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnillesi. Parhaimmassa tapauksessa ruokavaliosi voi auttaa sinua pitämään sydämesi kunnossa ja painosi kurissa – ja samalla auttaa sinua elämään pitkän ja terveellisen elämän.

Harvardin yliopiston ravitsemusterapeutit paljastivat Harvard Health -blogissaan, mitä ruokia he syövät lähes päivittäin voidakseen paremmin, ja joita myös sinun kannattaisi nauttia oman terveytesi tähden.

1. Pähkinät

Pähkinät sisältävät runsaasti kuitua, proteiinia ja terveellistä rasvaa, mikä tekee niistä mitä ihmeellisintä syötävää. Pähkinöiden hyvä puoli on myös se, että niitä on helppo kuljettaa mukana lähes missä ja milloin vain.

Pähkinät vähentävät tutkitusti riskiä sairastua erilaisiin sydänsairauksiin, mutta niistä on löydetty myös elinikää pidentäviä ominaisuuksia. Asiantuntijat kehottavat syömään suolaamattomia pähkinöitä kourallisen päivässä.

2. Lohi

Lohi on erinomainen proteiininlähde, sillä se sisältää myös runsain mitoin sydänystävällisiä omega-3-rasvahappoja. Lohen lisäksi myös muut rasvaiset kala ovat sydämen kannalta hyviä vaihtoehtoja, ja kalaa tulisikin syödä useamman kerran viikossa.

3. Marjat

Marjat sisältävät terveydelle tärkeitä antioksidantteja, jonka vuoksi niitä kannattaisi nauttia päivittäin. Marjoja, etenkin mustikoita kannattaa nauttia niin tuoreina kuin pakasteesta, mutta jos marjat eivät maistu, myös tiettyjen hedelmien on osoitettu toimivan marjojen korvikkeena. Hedelmistä kannattaa valita väriltään tummia vaihtoehtoja, kuten granaattiomenoita.

4. Jogurtti

Vähärasvainen ja runsasproteiininen jogurtti sisältää suoliston kannalta hyviä bakteereita, jotka auttavat ruoansulatustasi toimimaan toivotulla tavalla. Jogurtin syöminen ei myöskään saa verensokeriasi nousemaan nopeasti, mikä yhdessä proteiinin kanssa auttaa nälkää pysymään poissa pitkään. Kun lisäät jogurtin joukkoon marjoja ja pähkinöitä, oikea terveyspommi on valmis.

5. Tummanvihreät vihannekset

Tämä kategoria sisältää muun muassa kaalia, pinaattia sekä lehti- ja ruusukaalia. Tummanvihreät vihannekset ovat ravintorikkaimpien vihannesten listan kärjessä, joten niitä kannattaa sisällyttää ruokavalioon runsain mitoin. Vaihda esimerkiksi vesipitoinen jäävuorisalaatti näihin vitamiinipitoisiin vihanneksiin, ja teet tavallisesta salaatista hetkessä entistäkin terveellisemmän. 

6. Kvinoa

Tämä vilja on todella kuitu- ja proteiinipitoinen, minkä vuoksi se kannattaakin ottaa osaksi ruokavaliota. Kvinoaa voi syödä riisin tavoin niin lisukkeena kuin osana ruokaisaa salaattia.

7. Kauralese

Kuitupitoinen kauralese auttaa pitämään vatsan täytenä ja verensokerin tasaisena. Tämän lisäksi kauralese sisältää runsaasti proteiinia sekä useita vitamiineja ja kivennäisaineita. Näistä syistä kauralese kannattaa ottaa käyttöön niin puurojen, smoothieiden kuin leipomustenkin valmistukseen.

8. Tumma suklaa

Tumman suklaan sisältämät antioksidantit tekevät siitä hyvän herkun silloin, kun makeanhimo iskee. Saadaksesi täyden hyödyn irti, syö mieluiten suklaata, joka sisältää vähintään 70 prosenttia kaakaota. Lisäksi kannattaa tiedostaa, että tummalla suklaalla on piristävä vaikutus, joten sitä kannattaa nauttia etenkin päiväkahvin yhteydessä.

Lähde: Today

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme