Mainos
Mainos

Aamukahvilla merkittävä vaikutus yöuniisi – jo yksi kupillinen voi olla liikaa

Jos nukahtaminen tuottaa vaikeuksia, syy saattaa löytyä päivittäisistä kahvikupillisistasi. Toisille meistä jo pelkkä aamukahvi voi olla liikaa. 

Vaikka aamukahvi kuuluu monen meistä päivittäisiin rutiineihin, tämä tapa voi asiantuntijoiden mukaan aiheuttaa pitkällä aikavälillä unettomuutta, väsymystä, pahoinvointia ja päänsärkyä.

Harvard Medical Schoolin julkaiseman uutiskirjeen mukaan kofeiini estää uni-valverytmiä säätelevää adenosiinia toimimasta, ja jo yksi ainoa kahvikupillinen voi häiritä seuraavan yön uniasi. Nukahtamisvaikeuksien lisäksi kofeiinin on todettu lyhentävän ja keventävän yöunia, millä voi puolestaan olla vaikutusta kokonaisvaltaisen hyvinvointimme kannalta. 

Kahvi saattaa häiritä yöunia myös välillisesti 

Konsultoivan neurologin, tohtori N. Dineshin mukaan kahvin vaikutukset riippuvat kuitenkin juojan kofeiiniherkkyydestä. Toisille pelkän aamukahvin juominen voi aiheuttaa unettomuutta, toiset pystyvät juomaan kahvia mihin aikaan tahansa ilman sen suurempia seurauksia.

Vaikka kahvi ei vaikuttaisikaan suoraan yöuniisi, sillä voi olla välillisiä vaikutuksia. Kofeiini saattaa nimittäin lisätä virtsaamistarvetta, joka voi osaltaan häiritä yöunia. 

Jos huomaat kärsiväsi uniongelmista tai huomaat heräileväsi öisin, neurologi suosittelee vakavasti miettimään kahvista luopumista.

Huonoilla yöunilla on nimittäin todettu olevan negatiivisia seurauksia niin fyysiselle kuin henkiselle terveydelle. Jos aamukahvista luopuminen ei tule kysymykseenkään, kannattaa ainakin iltapäiväkahvi jättää välistä.

***


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme