Mainos
Mainos

Älä hukkaa terveysruokien hyötyjä – näin valmistat ne oikein

Kasvisten ja marjojen sisältämistä ravinteista ja vitamiineista ei ole hyötyä, jos hukkaamme niiden terveysvaikutukset valmistamalla ruoat väärin.

Monet kotimaiset raaka-aineet kuten marjat ja juurekset täyttävät superfoodin kriteerit kevyesti.

– Mitä tummempi väri, sitä todennäköisemmin kasvissa on paljon suojaravinteita, jotka vähentävät hiljaista tulehdusta ja ennaltaehkäisevät erilaisia sairauksia, kotitalousopettaja ja ruokakouluttaja Atso Akkanen kertoo.

Ruokien valintaan ja oikeaoppiseen valmistukseen perehtynyt Akkanen neuvoi Kasvisruokaa kaikille -kurssilaisia löytämään arkisen ruoanlaiton tehokkaat raaka-aineet ja jopa vahvistamaan niiden terveysvaikutuksia.

Superfoodista tehot irti yhdistelemällä

Joidenkin raaka-aineiden vaikuttavien ominaisuuksien katsotaan moninkertaistuvan, kun niitä käytetään yhdessä. Esimerkiksi kurkuman kaveriksi kannattaa ruokaan lisätä mustapippuria.

Kurkuman suotuisat vaikutukset tehostuvat mustapippurin ansiosta. Kurkuman on todettu muun muassa ennaltaehkäisevän sekä rajoittavan eri syöpäsairauksien leviämistä. Kurkuma auttaa maksan toiminnassa ja toimii myös kuin tulehduslääke.

Soseuta ja lisää tilkka rasvaa

Jotta kaikki vaikuttavat ainekset esimerkiksi marjoissa imeytyisivät, kannattaa ruoat soseuttaa. Kasvikset ja vihannekset kuuluisi myös aina nauttia rasvan kanssa ravinteiden imeytymisen tehostamiseksi.

– Porkkanaraasteeseenkin kannattaakin lisätä tilkka öljyä. Smoothieen marjojen kaveriksi on hyvä lisätä avokadoa tai esimerkiksi siemeniä, Akkanen kertoo.

Siementen luontaisesti sisältämä rasva imeytyy helpommin, kun ne murskataan.

Lämmitä terveysjuomasi ja liota siemenet

Imeytymistä entisestään lisää juoman tai keiton juominen tai syöminen niin kuumana, että sen pystyy juuri ja juuri nauttimaan.

Siemenet ja pähkinät pitäisi liottaa yön yli ennen käyttöä, jotta ne ovat elimistölle helpompia pilkkoa ja niistä saatavat ravintoaineet saadaan paremmin hyödynnettyä. Myös idätys lisää niistä saatavaa tehoa.

Samalla saadaan myös lyhennettyä niiden valmistusaikaa. Esimerkiksi idätetyt herneet kypsyvät höyryssä nopeasti.

Mitä jos kasvikset maistuvat pahalle?

– Ongelma saattaa olla, että kasvikset maistuvat pahalle, jos niitä ei osata valmistaa, Akkanen sanoo.

Yhdistelemällä elävää ravintoa ja intialaisia maustamistekniikoita, saa maustakin tasapainoisen kokonaisuuden. Mausteet, kuten korianteri, jeera, fenkoli ja sitruunamehu auttavat pyöristämään maut.

Happamiin marjoihin ja tuliseen chiliin saadaan myös mausteilla täyteläinen maku. Monissa intialaisissa mausteseoksissa, kuten garam masalassa on tämä tasapainottava vaikutus valmiina.

Usein maustamisessa kannattaakin luottaa omaan vaistoonsa ja löytää kokeilemalla oikea tasapaino, jonka tunnistaa suutuntumassa. Silloin tulee todennäköisesti tehtyä sellaista ruokaa, joka maistuu itselle ja muille.

Älä hylkää suolaakaan

Porkkana ja punajuuri ovat luonnostaan makeita ja niiden makua voi täydentää. Suola tuo usein makuihin tasapainoa ja siksi sitä käytetään. Suolalaadun valintaan kannattaa kuitenkin käyttää hetki aikaa.

– Suola on ristiriitainen aihe. Puhdistamaton suola, kuten Atlantin suola tai ruususuola myös maistuu paremmalta, kuin prosessoitu ja jodioitu pöytäsuola, Akkanen sanoo.

Merilevästä, kuten kelpistä ja norista saa myös luonnollisesti jodia.

Akkasen mukaan saimme maatalouteen perustuvalla aikakaudella mineraalipitoista suolaa enemmän ja luonnollisemmin ravinnostamme.

Suolatietoutta Akkanen kehottaakin jokaisen hankkimaan ja tutkimaan useista eri lähteistä, ennen kuin yksiselitteisesti leimaa suolan olevan pahasta.

Keho yrittää kertoa, mitä se tarvitsee

Omaan vointiin kannattaa panostaa ja seurata sitä, miten keho reagoi erilaiseen ravintoon tai toimintaan. Eri yksilöille sopii usein erilainen ravinto eikä omia tuntemuksiaan vastoin kannata Akkasen mukaan toimia.

– Mitä alkuperäisemmässä ja käsittelemättömämmässä muodossa ruokaa syödään, sitä paremmin kehon oma intuitiivinen tietämys lähtee kehittymään. Tiedämme, että tarvitsemme tänään vaikkapa parsakaalia, Akkanen sanoo.

Leila Shahem, leila.shahem(at)mtv.fi

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme