Mainos
Mainos

Älä jätä hiilihydraatteja ruokavaliostasi – tässä syy

Hiilihydraatteja ei kannata jättää kokonaan pois ruokavaliosta.

Monet suomalaisetkin ovat onnistuneet pudottamaan painoaan välttelemällä hiilihydraatteja. Kaiken leivän, pastan ja täysjyvän jättäminen ruokavaliosta voi kuitenkin johtaa siihen, että elimistö jää vaille tärkeitä vitamiineja ja mineraaleja. On myös todennäköistä, että kilot palaavat ryminällä takaisin, kun hiilihydraatiton dieetti lopetetaan. Tutkimusten mukaan valkoisten jauhojen välttely tekee elimistölle hyvää, mutta kaikkia hiilihydraatteja ei kannata kuitenkaan jättää syömättä. Tässä muutama syy syödä hiilihydraatteja, kuten tummaa riisiä, kvinoaa ja täysjyväleipää:

1. Täysjyvä pitää kilot kurissa

Paras tapa pudottaa painoa ja pitää ylimääräiset kilot poissa on lisätä kuitupitoista täysjyvää ruokavalioon. Täysjyvän sisältämät kuidut pitävät sinut kylläisenä pidempään, etkä sorru napostelemaan yhtä helposti. Myös aineenvaihdunta toimii premmin.

2. Hyvästit turvotukselle

Sokeri ja valkoinen vehnä voi turvottaa, mutta täysjyvä vaikuttaa päinvastoin vatsaasi. Täysjyvän kuitu huolehtii aineenvaihdunnastasi niin, että voit sanoa hyvästit ylimääräisille vatsakrampeille, ilmavaivoille ja turvotukselle. Jos et ole tottunut syömään täysjyvää, voi vatsasi ensin reagoida pienellä turvotuksella. Mutta älä säikähdä: pian huomaat kuitujen syönnin hyödyt!

3. Ehkäisee sairauksia

Tutkimusten mukaan täysjyvän syönti voi myös vähentää riskiä sairauksiin, kuten kakkostyypin diabetekseen, sydänsairauksiin ja tiettyihin syöpiin. Täysjyvä laskee myös verenpainetta ja tarjoaa hyödyllistä, immuunijärjestelmästä huolehtivaa E-vitamiinia.

Hyviä täysjyvän lähteitä ovat muun muassa kaura, tumma riisi, ohra, kvinoa, hirssi, tattari ja popcornit.

Lähde:Fitsugar

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme