Mainos
Mainos

Älä pelkää lipsahduksia! Näin laihduttajakin voi nauttia kevään juhlista

Mietitkö, miten selvitä kevään juhlista herkkujen kasaantumatta vyötärölle? Lue vinkit!

Kevät ja kesä ovat perinteisesti juhlien aikaa. Painoaan tarkkaileva voi kuitenkin kokea juhlissa herkuttelun ahdistavana itsensä pettämisenä. Toisaalta herkuista kokonaan kieltäytyminen johtaa monella painonhallinnan epäonnistumiseen. Ravintovalmentaja Sami Sundvik antaa ohjeet laihduttajille kevään ja kesän juhliin.

Laihdutuskuurien vaikutukset ovat useimmiten vain väliaikaisia, joten laihduttamisen pääpaino tulisikin olla aina kokonaisvaltaisessa elämänmuutoksessa. Ruokavalion merkitys painonhallinnassa on 95 prosenttia ja siksi ruokavalion pitäisikin olla sellainen, jota ihminen pystyy noudattamaan koko loppuelämänsä. Tämän takia järkevään painonhallintaan kuuluvatkin aina myös herkutteluhetket ja itsensä hemmottelu.

Sundvik antaa helpot ohjeet, joiden mukaan laihduttajakin voi nauttia vaikka äitienpäivästä tai tulevista kesän juhlista.

1. Kaikkia herkkuja ei ole pakko maistaa, ei edes kerran vuodessa.

2. Valitse niitä herkkuja, joista oikeasti pidät. Älä mieti onko tuotteessa A vai B enemmän kaloreita tai vähemmän rasvaa. Jos mieli tekee jäätelöä, syö se kermajäätelö.

3. Ota mieluummin vähän vähemmän laadukasta kuin enemmän tusinatavaraa. Esimerkiksi nauti mieluummin kaksi lasia samppanjaa kuin pullo kuohuviiniä. Tai kunnon pala raakakakkua ennemmin kuin pari pullaa.

4. Mitä tahansa – ja kuinka paljon tahansa syötkin, älä syyttele itseäsi jälkeenpäin syömisistäsi. Se ei poista syötyjä kaloreita, eikä siten paranna tilannetta millään tavoin.

5. Muista, että onnistuneeseen painonhallintaan sopii myös herkuttelu, kunhan sen tekee edes jollain tasolla kohtuullisesti. Kaksi huonosti syötyä ateriaa ei vaikuta viikkotasolla mitään, kaksikymmentä vaikuttaa.

Lähde: Alku.fi 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme