Mainos
Mainos

Älä syö liikaa! Trendivihanneksesta paljastui terveysriski

Oletko hurahtanut lehtikaaliin? Mieti uudelleen, sillä uudet tutkimukset osoittavat runsaan lehtikaalin käytön aiheuttavan mahdollisia terveysongelmia.  

Lehtikaali on yksi tämän hetken muodikkaimmista vihanneksista. Tämä superfoodiksikin luokiteltava vihannes sisältää muun muassa paljon vitamiineja ja rautaa.

Tätä superherkkua ei kuitenkaan kannata syödä liikaa. Runsaan lehtikaalin syönnin on nimittäin todettu aiheuttavan mahdollisia terveysongelmia. 

Myrkkyjä maaperästä

Lehtikaali imee tehokkaasti maaperästä ravinteita, mutta myös myrkkyjä. Tämän ominaisuutensa vuoksi lehtikaalit saattavatkin sisältää elimistölle haitallisia aineita, kuten alkuaine talliumia ja ympäristömyrkyksi luokiteltavaa kadmiumia.

Suurina määrinä syötynä lehtikaalin onkin todettu aiheuttavan terveysongelmia. Pitkäaikaisia oireita ovat krooninen väsymys, ihon ja hiusten kunnon huonontuminen sekä rytmihäiriöt. Muita oireita ovat muun muassa ruoansulatusongelmat ja gluteeniherkkyys.

Vierasaineet voivat kulkeutua maaperään esimerkiksi liikennepäästöistä, joten myös kotiviljelmillä maaperään ja kasvupaikkaan kannattaa kiinnittää huomiota.

Suosi lehtikaalia luomuna

Lehtikaali imee herkästi itseensä myös torjunta-aineita. Lehtikaaleista on tutkimuksissa löydetty jäämiä torjunta-aine neurotoksiinista, jonka on todettu olevan erityisen haitallista lapsille. Tämän vuoksi lehtikaali kannattaa aina ostaa luomuna. Näin minimoit riskin saada kehoosi ylimääräisiä, sinne kuulumattomia aineita.

Normaalissa käytössä lehtikaali ei aiheuta oireita, sillä kyse on myös määristä. Jos puolestaan syöt lehtikaalia joka aterialla, kannattaa määrään kiinnittää huomiota.

Sitoo elimistöstä kalsiumia

Myrkytys ei ole ainoa vaara mikä lehtikaalissa piilee. Lehtikaali sisältää myös paljon raparperissakin esiintyvää oksaalihappoa, joka runsaina annoksina edistää tutkitusti munuaiskivien syntymistä.

Oksaalihappo sitoo myös kalsiumia, joten lehtikaaliin hurahtaneen kannattaa kiinnittää huomiota riittävään kalsiumin saantiin. Hyvä keino on pyrkiä käyttämään maitotuotteita aina lehtikaalin syömisen yhteydessä. 

Lähde: Motherjones.com, Craftsmanship magazine

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme