Mainos
Mainos

Älä vaan syö näitä ruoka-aineita illalla – pilaat unesi

Harva tulee ajatelleeksi, että päivän aikana nautituilla ruoka-aineilla on vaikutusta myös unenlaatuun. Health.com-sivusto listasi ruokia, joita ei hyvien yöunien nimessä kannattaisi missään tapauksessa syödä ilta-aikaan.

Rasvainen ruoka

Vaikka raskas hampurilainen voi tuntua hyvältä idealta, mikäli vatsa kurnii, kannattaa idea haudata, mikäli mielii nukkua hyvin. Erityisen rasvainen ruoka lisää happojen erittymistä mahalaukussa ja tämä voi saada aikaan tukalan olon, joka heikentää unenlaatua.

Alkoholi

Ennen vanhaan pieniä määriä alkoholia jopa suositeltiin nautittavaksi hyvien yöunien nimessä, mutta nykytutkimus on osoittanut tämän uskomuksen humpuukiksi. Tätä nykyä ollaan saatu tietoa siitä, että alkoholin nauttimisen jälkeen pysytellään hereillä yön aikana pidempään kuin silloin, jos alkoholia ei ole nautittu. Lisäksi alkoholin on todettu lisäävän kuorsaamista, joten alkoholin välttäminen ilta-aikaan voi parantaa myös vieressä nukkuvan kumppanin unta.

Tumma suklaa

Monen tekee mieli herkutella etenkin ilta-aikaan, mutta tällaisessa tilanteessa ei kannata tarttua tummaan suklaaseen. Tumma suklaa sisältää kahvin tapaan kofeiinia, joten herkku saattaa piristää yllättävän paljon – ja pilata siten yöunet.

Tulinen ruoka

Niin ikään tulisen ruoan syömistä juuri ennen nukkumaanmenoa ei suositella. On saatu viitteitä siitä, että uneen ei välttämättä vaivuta yhtä nopeasti kuin tavallisesti, mikäli illalla on tullut herkuteltua tulista ruokaa.

Lähde: Health.com

***


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme